Dnes je 19.2. – svátek slaví Patrik

Jak se vyrábí a renovují lopaty a lžíce pro stavební techniku

Zveřejněno: 7. 8. 2018

Každá věc má svoji životnost, kterou ovlivňuje intenzita používání a pracovní podmínky. Takže i taková lopata, respektive její komponenty, se časem opotřebují. Týká se to hlavně povrchu lopaty, břitů, zubů, ale také samotných rychloupínačů. My jsme se přijeli podívat do společnosti RENOMAG spol. s r.o. právě na výrobu a renovaci lžic a lopat.

V rámci renovace často dojde též k vylepšení. Lžíce na obrázku například nově dostala výměnný zubový systém Esco®

Lžíci je možné téměř vždy opravit. Většinou je to, v porovnání s nákupem nové, cenově výhodnější, nicméně i zde záleží na tom, jak moc je daný komponent opotřeben.

Vysoká řemeslná úroveň

V obci Zastávka u Brna se nachází sídlo společnosti s administrativní budovou. Hned za touto budovou následují přilehlé prostory a výrobní haly. Na venkovní ploše vidíme hotové výrobky, produkty určené k renovaci a materiál potřebný k výrobě, většinou nejrůznější ocelové pláty. V jedné z hal funguje servisní dílna, kde se technici postarají také o servis strojů, jako jsou nakladače, bagry a další technika. V další hale nalezneme vlastní rozsáhlý sklad náhradních dílů a výrobní prostory, kde probíhá výroba a renovace. To vše je na pozemcích o celkové výměře přes 22 000 m2, kde šedesát pracovníků firmy v současnosti provádí zakázky pro více než 2 500 obchodních partnerů z mnoha zemí.

Při výrobě a renovaci lopat a lžíc převládá ruční práce, i když ani zde se neobejdeme bez moderních obráběcích strojů a lisů. Při vývoji nových výrobků se spoléhá na počítačové návrhy a testování v náročných provozních podmínkách. Vybrané výrobky RENOMAG se mohou pyšnit certifikací Hardox in My Body®, jež zaručuje spolehlivost a dlouhou trvanlivost použitého materiálu. Mezi další známky jakosti patří znak Českého výrobku a řada obdržených certifikátů.

Renovace lopat a lžic

Ročně se zrenovuje v průměru 400 až 500 kusů příslušenství, přičemž hodně závisí na jeho hmotnosti, která se pohybuje od stovek kilogramů až po deset tun. Například zrenovovat lžíci trvá zaměstnanci okolo sta pracovních hodin, opět v závislosti na velikosti lžíce a náročnosti oprav.

Při renovaci přitom proběhnou takové zásahy, aby lžíce nebo lopata následně sloužila další roky ke spokojenosti majitele. Konkrétně proběhne odstranění koroze a výměna opotřebených dílů jako jsou bočnice, zuby, výztuhy, rámy a dolní část lopaty. S tím je spojeno samozřejmě svařování těchto dílů. Dojít může i na výměnu uchycení nebo úpravu opotřebovaných úchytů u lžíce nebo lopaty. Na konec míří výrobky do lakovny, kde dostanou novou povrchovou úpravu.

O společnosti RENOMAG

Firma RENOMAG spol. s r. o. byla založena v roce 1993 a sídlí nedaleko Brna, ve městě Rosice. Tato česká firma má i dceřinou společnost na Slovensku. V portfoliu nalezneme širokou nabídku náhradních dílů pro stavební techniku, zejména zuby, břity a podvozkové díly. Dále příslušenství jako jsou hydraulická kladiva a demoliční i recyklační technika. Řada vlastních výrobků lžic a lopat nese firemní logo.

Kromě lžic pro rýpadla ve velikosti od minibagrů až po velké těžební stroje se v RENOMAGu také vyrábí lopaty pro všechny druhy nakladačů, jako jsou smykem řízené, kolové a pásové typy. Sortiment lžic i lopat je k dispozici ve verzích standardních, zesílených, skalních, pro nakladače navíc i v provedení víceúčelová, velkoobjemová či speciální.

Autor: Milan Jedlička
Foto: Milan Jedlička

Nové

Jak se staví dálnice v Kolumbii? Vrtací soupravě velí mladá žena

Zveřejněno 7.2. Pro zlepšení infrastruktury probíhá v Kolumbii v území aglomerací Mosquera a Balsillas výstavba 230 km dlouhé dálniční sítě. Práce na projektu za 176 milionů EUR započaly v lednu 2016 a vše dokončeno má být v prosinci 2021. Zajímavostí je i to, že… jít na článek

Ford Trucks představil v Praze nový model tahače F-MAX

Zveřejněno 4.2. Před rokem touto dobou vstoupila nákladní vozidla Ford Trucks na český trh. Nyní, v lednu 2019, byl představen zbrusu nový model tahače F-MAX, který nedávno na mezinárodním veletrhu nákladních a užitkových automobilů IAA 2018 v Hannoveru získal… jít na článek

Tomáš Tomeček bral s Tatrou na „starém Dakaru“ kvůli prasklé spojkové hřídeli až páté místo. Jinak by bojoval o vítězství

Zveřejněno 21.1. Jedenáctého ročníku Africa Eco Race, pokračujícího v odkazu motocyklového a automobilového závodníka Thierryho Sabina, zakladatele Rallye Paříž – Dakar, se pod českou nebo slovenskou vlajkou zúčastnilo 6 závodníků. Tomáš Tomeček dokončil i přes… jít na článek