e-shop RENOMAG
Dnes je 11.12. – svátek slaví Dana

Haulotte Multijob MJX je rypadlonakladač s nekonečnou otočí

Zveřejněno: 2. 10. 2006

Historie tohoto multifunkčního stroje začíná v roce 1985. Tehdy francouzský výrobce kompresorů Maco Meudon po tříletém vývoji uvedl na trh multifunkční kolové rypadlo MTP (Maco Travaux Publics) TM50 o hmotnosti 7,1 t. Jednalo se o spojení mobilního jeřábu, teleskopického manipulátoru, nakladače a plně otočného rypadla. Výrobní práva však byla brzy prodána firmě Pinguely Haulotte, která stroj začala od roku 1988 nabízet pod názvem Télescopelle TM50. O rok později přibyl větší typ TL75 s hmotností 8,4 t a roku 1994 přichází 9-tunový P90 Turbo v provedení L nebo S.

Na letošním Intermatu firma Haulotte předváděla modernizovaný Multijob MJX o hmotnosti cca 10 t - jedinou řadu, která zůstala ve výrobě. Stejně jako předchůdci vypadá jako malé kolové rypadlo s otočným svrškem, které však při jízdě po silnici jako by couvalo. V transportní poloze je totiž podkop otočený dozadu a řidič sedící na otočné sedačce je k němu zády. To ale samozřejmě není to, co Multijob dělá Multijobem.


Haulotte MJX

Hlavní devizou je nakládací zařízení schované v podvozku. Jeho výložník je dokonce teleskopický a je osazen lopatou o objemu 1 m3. Pokud se do ní nabere zemina, slouží současně jako přídavné protizávaží při práci s podkopem. Zároveň v ní můžete nejen převážet podkopové lžíce, jako v normálním traktorbagru, ale přímo si je na ní vyměňovat, aniž byste opustili kabinu.


Haulotte MJX 970 na Intermatu 2006

Kvůli větší celkové délce jsou obě nápravy stroje řiditelné a k dispozici jsou 3 klasické módy řízení: 2 kola, 4 kola a krabí chod. Náprava u nakládacího zařízení (těžko říct, zda se jedná o nápravu přední či zadní) je kyvná. Jako správné kolové rypadlo má Multijob hydrostatický pohon všech kol, udávaná maximální rychlost činí 30 km/h.


Haulotte MJX 970 na Intermatu 2006, tentokrát přímo v akci

Srdcem pracovní hydrauliky je zubové čerpadlo, které dodává olej do systému typu Load Sensing. V kabině od firmy Siac je na jedné straně volant a joystick nakladače, na straně opačné najdeme 2 joysticky rypadla. Řízení stroje je umožněno i při práci s podkopem, kdy obsluha sedí zády k volantu. Volant totiž může být nahrazen rypadlovými joysticky. Pokud někoho při pohledu na kabinu napadlo, jak je možné se na takovém malém prostoru otočit na sedadle, musím odpovědět, že těžko. Demonstrační jezdec na Intermatu už to měl nacvičeno, ale pro chlapy zvyklé na dvakrát větší kabinu klasického rypadlonakladače to musí být šok. Velikost kabiny je daná konstrukcí stroje, kdy je její délka limitovaná zdvihem nakladače, a její šířka musela ustoupit přeplňovanému, čtyřválcovému motoru Deutz BF4M2012 o obsahu 4,038 l, který je umístěn hned vedle ní. Nicméně dílenské provedení je vcelku na dobré úrovni a sedadlo poskytuje dostatečné pohodlí.


Ovládání podkopu

Haulotte Multijob se dodává ve třech provedeních: MJX 950, MJX 970 a MJX 990. Všechny mají možnost mimoosého rýpání, avšak MJX 970 a MJX 990 mají navíc ofsetový výložník, který dále zvyšuje šířku, ve které lze kopat v ose rovnoběžné se strojem. Pouze MJX 990 má nakládací lopatu 4v1 a prodloužený teleskop nakladače.


Haulotte MJX 970 uvnitř kabiny

Na závěr jsem pro zajímavost vybral některé technické parametry a srovnal je se strojem Mecalac 12MXT, který také poskytuje rýpání a nakládání při zachování otočného svršku, a strojem Manitou ManiHoe MLB 625T, který sice nemá otočný svršek, ale má podkop a teleskopický nakladač. K těmto hybridům jsem přihodil zástupce klasického kolového rypadla (Case WX95) a klasického traktorového rypadlonakladače (JCB 3CX):

Autor: Ondřej Hájek
Foto: Archiv autora
 

Nové

Praktická všestrannost příslušenství MB Crusher

Zveřejněno 5.12. Letní období na mnoha místech světa přineslo nejen dlouhé dny a příznivé počasí, ale také časté odstávky při náročných stavebních projektech. Příslušenství MB Crusher však našlo využití i během těchto horkých letních dnů. Díky své robustní… celý příspěvek

KH-KIPPER: Světoznámá značka made in Europe

Zveřejněno 3.12. Vozidla s nástavbami KH-KIPPER vozí materiály nezbytné při výstavbě silnic, staví energetické sítě, přepravují komunální odpad, zemědělské plodiny, stroje na podvalníkách. Často ve skutečně sparťanských podmínkách. Obrovská prašnost, nepřetržité… celý příspěvek

Cummins je vám stále k dispozici. Síť Karola Walczaka udržuje průmysl v regionu SEE v chodu

Zveřejněno 28.11. Společnost Cummins je celosvětově známá kvalitou a odolností svých motorů – mnohé z nich zůstávají v provozu i po desítkách let. Stejně jako u každého mechanického zařízení je pro jejich životnost klíčová pravidelná údržba, dodržování servisních… celý příspěvek