Dnes je 25.5. – svátek slaví Viola

Finišer Ammann AFT 300-2 při úpravách tramvajové tratě v Brně

Zveřejněno: 22. 2. 2019

Fanoušci silničních strojů v Jihomoravském kraji měli nedávno vzácnou příležitost vidět přímo v srdci Brna jeden ze špičkových asfaltových finišerů světoznámého výrobce Ammann. Kompaktní 8,5t stroj AFT 300-2 byl na úpravu tramvajové trati zapůjčen přímo z výrobního závodu.

Celá rekonstrukce trvala s vypůjčeným finišerem pět dní

Na projekt vyasfaltování pruhu mezi tramvajovými kolejemi si kompaktní finišer zapůjčila brněnská firma FIRESTA-Fišer, rekonstrukce, stavby a.s. Přestože obsluha strojů z této firmy byla velmi zkušená, bylo to poprvé, kdy pracovali s takovým typem stroje. Zvyknout si na něj ale bylo velmi snadné. „Ovládání finišeru bylo bez problémů. Nastavení jednotlivých funkcí bylo možná ještě snadnější než u jiných strojů, které už známe,” vysvětluje Pavel Pawlica z firmy Firesta.

Velkou devizou tohoto finišeru jsou kromě jednoduchého ovládání také jeho kompaktní rozměry. Díky nim lze se strojem pracovat i v úzkých prostorách, kde by se jinak pokládka asfaltové směsi musela dělat ručně; a navíc, při práci v šířce jednoho pruhu dochází k minimálnímu narušení dopravy. „Pokládka směsi probíhala v prostoru širokém asi 143 cm,” vysvětluje Pawlica a dodává: „Pro práci mezi kolejemi je tento finišer úplně ideální.” Navíc – finišer může spolehlivě pracovat také na vnější straně kolejových pásů. Kromě rekonstrukce vozovek se kompaktní finišer Ammann hodí také třeba k revitalizaci povrchů narušených při pokládce inženýrských sítí.

Výhodou finišeru, jak již bylo řečeno, je především jeho schopnost eliminovat lidskou práci, a tím zvýšit produktivitu a nákladovost celé stavby. Při ruční práci by byla pokládka směsi mezi tramvajovými kolejemi pomalejší a výsledná směs by samozřejmě nedosahovala takové kvality jako při nasazení asfaltového finišeru. Vysokou kvalitu projektu potvrdil také vrchní inspektor celé stavby, který nenašel během opakovaného měření žádný nedostatek.

Celá rekonstrukce trvala při nasazení tohoto malého stroje pět dní; tedy podstatně kratší dobu než při eventuální ruční pokládce. Na úseku dlouhém 4,8 km, bylo použito přibližně 1 500 tun asfaltu.

Směs byla do násypky finišeru nakládána smykem-řízeným nakladačem. Obsluha nakladače si mohla i násypku snadno vyčistit. Po naplnění směsi se nakladač vracel pro další várku, a to všechno aniž by se finišer zastavil. „Tímto způsobem jsme mohli pracovat nepřetržitě a to i na delší vzdálenost. Musím říci, že finišer nám v tomto projektu hodně pomohl,” uzavírá své hodnocení Pavel Pawlica z firmy Firesta.

Co je na stroji zajímavého

Finišer AFT 300-2 se vyznačuje vyspělými technologiemi, jednoduchým provedením a také maximální univerzálností. Další výhodou je ovladatelnost. Přístrojové desky s výbornou ergonomií ovládacích prvků a s přehlednou signalizací se nezalekne ani méně zkušený strojník. Obsluhu stroje výrazně usnadňují páčkové mikrospínače, které lze snadno ovládat i v rukavicích. Pomocí mikrospínačů se ovládá také lišta. Výrazným konstrukčním prvkem, který stojí též za zmínku, je podpůrný elektrohydraulický systém ISR, který nadlehčuje pokládací lištu a zvyšuje tak hloubku pokládky. Přenesením hmotnosti lišty na zadní pásy se rovněž zvyšuje trakce stroje. Aerodynamický tvar finišeru, ale i uspořádání ovládacích prvků a celková ergonomie pracoviště obsluhy je řešena tak, aby byla za všech podmínek zaručena maximální bezpečnost při práci na projektu.

Obecně nižší výška finišerů, což se vztahuje kromě tohoto typu i k ostatním zařízením Ammann, snižuje riziko úniku materiálu. Výška násypky je řešena tak, aby vyhovovala nákladním vozidlům různých velikostí. K přesunům materiálu dochází pomocí dvojice nezávislých řetězových dopravníkových pásů a šneků, ovládaných páčkovými mikrospínači. Spínače regulují tok k liště a zajišťují maximálně efektivní distribuci materiálu, a to za každých podmínek.

Benefitem je též široká škála řady užitečných a při provozu používaných prvků výbavy zahrnutých již do standardního provedení. V běžné výbavě je tak elektrohydraulické nastavení výšky šneků; dva nezávislé reverzibilní dopravníky, sklopná stříška, nebo systém pro kropení emulzí.

Pásy a pneumatiky

U pásových strojů je hydrostatická převodovka uváděna do záběru čerpadly s proměnným průtokem, která pohání olej do dvou motorů s výstupy připojenými na planetové převodovky zajišťující trakci a pohyb finišeru. Kolové finišery mají tři nápravy: dvě v přední části stroje pro optimální řízení a zadní nápravu opatřenou velkými pneumatikami pro zajištění trakce, zejména na měkkém povrchu.

Autor: Jan Rybář
Foto: KUHN - BOHEMIA

Nové

Nové konfigurace podvozku, nové nápravy. Lídr na trhu tahačů představil v Malaze řadu inovací

Zveřejněno 20.5. Nedávno představila společnost DAF ve španělské Malaze odborným novinářům rozšířenou nabídku podvozků určených pro stavebnictví, včetně varianty 8×4 se dvěma poháněnými tandemovými nápravami a zadní řízenou vlečenou nápravou. Při jízdních testech… jít na článek

Jaký standard rychloupínačů zvolit?

Zveřejněno 26.4. Každý, kdo se pohybuje v oboru zemních prací, se jistě setkal s problémem nekompatibility používaných rychloupínacích systémů rypadel. Na našich stavbách tak uvidíte rychloupínače Lehnhof, Verachtert, Pick Up Pin, Martin, SMP, Bofors a mnoho dalších. jít na článek

Tři nakladače Novotný jezdí ve významné stavební společnosti na Vsetínsku

Zveřejněno 24.4. Na všestranný smykový nakladač české výroby, který obohatil strojový park stavební firmy TM Stav, spol. s r.o., jsme se zajeli podívat do Vsetína. Od vedení společnosti a obsluhy stroje jsme se dozvěděli, co bylo při výběru nového stroje hlavní… jít na článek