Hydraulika a elektronika REXROTH (Německo)
Produkty tohoto špičkového světového výrobce jsou vysoce moderní komponenty elektroniky pro mobilní stroje, hydraulické pohony a řízení různých druhů stavebních strojů.
V tomto směru seznámili v Mnichově odbornou veřejnost např.:
• s novou technikou a inovacemi v oblasti hydrostatických pohonů u traktorů, silničních válců, finišerů,
teleskopických manipulátorů, vysokozdvižných vozíků a hydraulických rukou,
• předvedli nové typy snímačů - senzorů pro snímání technických údajů, otáček, teplot, tlaků, úhlů náklonu, síly a polohy řídících orgánů,
• řeší různé koncepce přídavných funkcí u mobilních strojů,
• navrhují nové pohony a řízení hydraulických rýpadel,
• určují vývoj pohonů traktorových strojů - rýpadlonakladačů,
• totéž se týká i vývoje systémů pohonů a řízení smykem řízených mininakladačů,
• připravili studii o budoucnosti hydrostatických pohonů a řízení velkých kolových i pásových nakladačů.
Obr.1
PERKINS (Německo)
Připravili novou generaci nových, nízkoemisních vznětových motorů, kde je prvním reprezentantem řada 1100 D, v provedení jako čtyř- či šestiválec, s obsahem 1,1 litru u jednoho válce, a jmenovitými výkony do 186 kW. Motor splňuje evropské normy a to zejména - Stufe 3a pro výfukové plyny (platné od ledna 2005) a Tier 3 pro emisní hodnoty výfukových plynů, které začnou platit od ledna 2007.
Dosažení těchto hodnot znamenalo velké úpravy ve vstřikovacím i palivovém systému, jak je patrné z obr. 1. Mikropočítač ECM určuje okamžik otevření trysek motoru podle jeho zatížení. Tím se do spalovacího prostoru dostává optimální množství paliva k udržení výkonu motoru při různém zatížení stroje. Stejně přepracovaná je ventilová hlava, která má čtyři ventily. Všechny úpravy zvýšily jmenovitý výkon motorů až o 43 % a točivý moment až o 51 %. Hlučnost motorů snížil výrobce o cca 3 %.
Obr. 3 |
Obr. 5 |
CUMMINS (Německo)
Tak tato firma nově prezentuje řadu vznětových motorů tzv. Stufe 3A, které z emisního hlediska odpovídají třetímu stupni evropských norem, které začnou platit až v roce 2005. Výkony motorů jsou v rozsahu 130 - 560 kW a ve výfukových plynech je dosaženo zejména výrazné redukce hodnot NOx až na 40 %. Tohoto výsledku dosáhli kombinací a změnami u válců a pístů, jemným vstřikováním paliva, vysoce účinným chlazením pístů a využitím vysokého stupně elektronizace. Veškeré změny ve spalovacích a vstřikovacích procesech nazývají Common Rail, a ty jsou uplatněny u nových motorů:
• Stufe 3 QSB ve čtyřa šestiválcovém provedení, o výkonech 80 - 205 kW (obr. 3) . Proti předchozím motorům mají výkon o 10 % vyšší a hlučnost v 80 % hladině předchozích modelů.
• Stufe 3 QSL, devítilitrové přeplňované motory o výkonu 260 kW.
• QSK 19 je nová generace motorů o výkonech 370 - 522 kW.
Motory, označené QS (Quantum System) jsou vybaveny elektronikou, která umožňuje přesný a synchronizovaný chod a výkon motoru v závislosti na zátěži stroje. To se pochopitelně projeví na spotřebě paliva a životnosti motoru.
Obr. 4 |
Obr. 6 |
HATZ (Německo)
Ve svém současném výrobním programu uvádějí tři řady nových malých motorů.
a) Novou generaci jednoválcových dieselmotorů, chlazených vzduchem, řady 1B 20 (3,4 kW), 1B 30 (5 kW) a 1 B40 (7,3 kW) při otáčkách 3600/ min-1 , - (obr. 4). Jsou tu uplatněny nejnovější poznatky pro přímé vstřikování paliva pro různá zatížení.
b) Jednoválcové, vzduchem chlazené dieselmotory řady 1 D41C (5,2 kW) a 1 D81C (10 kW) - obr. 5, v provedení Supra Silent Pack. Snížení hlučnosti motoru je provedeno účelovým skříňovým uložením motoru, jak je patrno z obrázku.
c) Novou generaci dieselmotoroů řady W 35 Topic, chlazených vodou, o výkonech 6 - 30 kW, s otáčkami 3600 /min-1 .
• model 2W 35 má výkon 12,2 kW, jde o model hmotnosti 64 kg,
• model 3W 35 (obr. 6) má výkon 19,3 kW, hmotnost 76 kg. S turbodmychadlem dosahuje výkonu až 23 kW,
• model 4W 35 o výkonu 25,7 kW, jde o čtyřválcový motor hmotnosti 88 kg (s turbodmychadlem činí výkon až 31 kW).
Poznámka: Státy, které jsou uvedeny v závorce za názvem firmy, prezentovaly produkty výrobců na veletrhu BAUMA. Nejde tudíž o uvedených případech o mateřské výrobní firmy.