Profibagr.cz - Náhradní díly pro stavební a zemědělskou techniku
Dnes je 4.5. – svátek slaví Květoslav

Editorial 2/2008

Zveřejněno: 11. 4. 2008

27. 3. 2008 vyšlo nové číslo Stavební techniky. Je neobvyklé jak svým obsahem, rozsahem, tak i nákladem. Čtenář zde nalezne 50 kvalitních příspěvků, jež pokrývají širokou oblast stavební techniky a příbuzných a navazujících oborů. Při tvoření článků jsme měli možnost se setkat a hovořit s mnoha lidmi z celé republiky. Jejich největší starostí, kterou v současném úspěšném ekonomickém prostředí pociťují, je trvalé zdražování energie. Starost ze zdražování energie předčila dokonce i obavy z nedostatku kvalifikovaných pracovníků. Ukazuje se ale, že zdražování je spíše výsledkem cílevědomého snažení úředníků a politiků o příliv stále větších peněz do státní pokladny, které se děje pod heslem: "Zastavte globální oteplování".

Milí čtenáři, dopisovatelé a příznivci časopisu Stavební technika

Stavební firmy a dodavatelé stavebních materiálů považují svorně za největší hrozbu do budoucna zdražování energie. Prostřednictvím ČTK to uvedla v neděli 9. března tohoto roku agentura Incoma Research. Stavební firmy se dále bojí korupce a zvyšování mzdových nákladů, výrobci stavebních hmot zvyšování mezd a na třetím místě pak zastavení růstu stavebnictví.

Kdybych to měla rozšířit o to, co pálí běžného občana a měla přitom čerpat jen z novin, televize a politických provolání, jež zaplavily celou zemi zejména těsně před volbou prezidenta, žebříček by vypadal asi takto: Nejvíce se bojíme poplatku u lékaře, následuje radar, Jiří Čunek, dále nás „trápí” potížisté, kteří si nemyslí, že globální oteplování lze zastavit pouhou akcí proti CO2, a také lidé , kteří se nedívají na EU skrze růžové brýle.

Opustíme-li prostor masmédií, samozřejmě i občané považují za největší hrozbu zdražování včetně zdražování energie. Dražší energie totiž rychle zdraží všechno ostatní. Nejen zmíněné stavební práce, ale i existenčně nezbytné potřeby – potraviny, zdravotnické služby, dopravu atd. Poplatek u lékaře je už nyní zcela nicotný ve srovnání s lavinou zdražování, která odstartovala zdražením elektřiny a plynu. Kladu si otázku. Je divadlo druhořadých, trapných a nudných témat, které předvádějí televize a některé deníky, obrázek poslušnosti či slepoty novinářů a neschopnosti politiků řešit vážné věci?

Průmysl se samozřejmě chová racio-nálněji, neboť na řešení zdánlivých problémů nemá čas. Průmyslové lobby vědí, že zdražování energie je takřka výhradně ekonomický důsledek tzv. boje s globálním oteplováním, který „zuří” na jediné frontě – jako boj s emisemi CO2, které vznikají takřka při všech činnostech. Dobře vědí, že to, co se dnes děje, není starost o klima, ale bezohledná tahanice o nové přerozdělení výsledků lidské práce.

Státní pokladna a dále energetické firmy – většinou monopolní těžkopádné korporace, si z krajíce bezpracně ukrojí první a nejvíc. Nikdo se nemůže divit stavebním firmám, kterým jsou pirátské metody lakotných vyžírků často dobře známé, že se netají obavami. V kupní síle obyvatelstva nastane průvan. Zdraží všichni ostatní od potravinářů a dopravců až po ekonomické poradce a astrology. Kdo zareaguje špatně nebo pozdě, zůstane mimo hru. Kdo to chápe, je v plné pohotovosti.

Ne všechny novinářské zprávy jsou hloupé a na jedno kopyto ve stylu naučených citací z učebnic, hlášení z Evropské komise, Světové banky, panelu IPCC atd., jak jimi proslul i prezidentský kandidát Jan Švejnar. Ovšem některé zprávy jaksi velmi těžko pronikají na veřejnost. Např. jako zpráva ČTK z 11. března, v níž Společnost YouGov zveřejnila výsledky nového britského průzkumu. Podle něho voliči nevěří vyhlašovaným motivům pro ekologické daně. Podle přesvědčení 59 procent z dotázaných je hlavním nebo jediným motivem snaha naplnit státní pokladnu, nikoli chránit životní prostředí. Nadpoloviční většina voličů také pochybuje o tom, že konkrétní daně související s automobily a létáním mají skutečně ekologickou motivací. Veřejnost je také unavena debatami o změnách klimatu. Na 30 % si myslí, že média se přehnaně věnují emisím oxidu uhličitého a 15 % dotázaných uvedlo, že ji podobné zprávy nudí. Asi čtyři procenta nevědí, co CO2 je. Průzkum byl proveden mezi 2060 dospělými Brity.

Trochu mě mrzí, že naprostá většina obyvatel, která běduje nad poplatkem u lékaře, vůbec netuší, jaká hra a s jak vážnými důsledky se rozehrála. Vliv našich masmédií je smutný. Např. zdůvodňují nové zdražování benzínu a nafty další vlnou zdražování ropy ve světě. Čtenář je ohlupován, tak jako vždy. Ve skutečnosti jde o pouhou hrabivost.

Čtenář, který čte tisk a poslouchá zprávy jen v českém jazyce, necestuje za hranice ČR, neví, že ceny benzínu jsou u nás mezi nejvyššími v Evropě a že se např. ve Španělsku spokojí stát, petrolejáři i obchodníci se zisky, které jim plynou při ceně motorové nafty 0,78 € (19,7 Kč), jak ukazuje obrázek z 1. března 2008.

Lenin kdysi řekl: „Učit se, učit se, učit se”. Přestože nejsem přívržencem Lenina, ráda bych tuto myšlenku zopakovala. Jenom lidé, kteří poznávají a pasivně nepřijímají to, co jim někdo tzv. naservíruje, mají schopnost se bránit.

Autor: Mgr. Helena Hejhálková
Foto: Archiv firmy
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
 

Nové

ZANDT cargo představil inovace na veletrhu MAWEV 2024

Zveřejněno 3.5. Na veletrhu MAWEV, který se konal v první polovině dubna v Rakousku, představila firma ZANDT cargo hned osm exponátů. Na výstavní ploše 400 m² byly k vidění přívěsy a návěsy pro těžké náklady, zemní práce, likvidaci a manipulaci s materiálem. celý příspěvek

Profesionální světlo pro profesionální práci

Zveřejněno 25.4. Investice do kvalitních přídavných světlometů se v podobě zvýšené produktivity a efektivity práce mnohonásobně vrátí. Při setmění se práce nemusí nutně zastavit a v klidu lze dodržovat termíny 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. celý příspěvek

Variantné modulárne riešenia kompaktného nakladača Valet 150 a jeho prídavných zariadení

Zveřejněno 3.4. Kompaktný nakladač Valet 150 vznikol v rámci vývojového projektu na Ústave automobilového inžinierstva a konštruovania Strojníckej fakulty Slovenskej Technickej Univerzity v Bratislave. Postupne vznikali variantné riešenia tohto mobilného pracovného… celý příspěvek