Časopis Stavební technika byl veletržní organizací vybrán jako hlavní mediální partner pro Českou republiku, což bylo pro nás výrazem ocenění dlouholetého vlivu, který má na odborné i neodborné české čtenáře jak časopis, tak i jeho internetová podoba.
Letní veletrh demopark + demogolf má řadu výjimečností. Patři mezi ně už sama skutečnost, že se koná v areálu letiště. To umožnilo rozšířit výstavní plochu, která je navíc velice vhodná pro živé nasazení lehké i těžké komunální, zahradní či terénní techniky, daleko nad možnosti, která nabízejí často stísněná výstaviště uvnitř nebo na okrajích velkých měst. To vše za příjemné ceny. Pořadatelé, vystavovatelé ani návštěvníci neřeší nijak dramaticky a komplikovaně ani otázky spojené s dopravou, zavážením výstavní plochy exponáty a parkováním. Parkovací stání bohatě převyšovala poptávku a pro ty, kteří se nechtěli ubytovat v hotelu či penzionu, byl k dispozici hned vedle výstavního areálu autokemp pro karavany a stany s potřebnou infrastrukturou.
Začátek v neděli
Ne zcela obvyklé bylo také nastartování třídenního veletržního maratonu, který pořadatelé naplánovali na neděli. Kdo se na zahájení této akce vypravil z blízka i daleka, čekaly ho v sobotu a v neděli prázdné silnice, což jsme sami měli možnost otestovat. Navíc se ukázalo, že pro místní ani durynské zemské politiky nebyl problém sem přicestovat i v neděli a účastnit se slavnostního zahajovacího ceremoniálu. V ČR je to velký problém v jakýkoliv den.
Oficiální statistiky neuvádějí návštěvnost podle zemí původu, češtinu nebo slovenštinu však bylo možné mezi návštěvníky slyšet. Mohli jsme se o tom přesvědčit už v neděli. Na druhé straně se sluší dodat, že český i slovenský návštěvník se zde může cítit velmi příjemně. Obyvatelé v samostatném městském okrese Eisenach i v okolním venkovském okrese Wartburg, kde se v minulosti vyráběly automobily značky Wartburg (nyní Opel), dosud chová příjemnou vzpomínku na Československo, kam dříve mohli svobodně vycestovat.
Megatrendem je elektronika a elektrifikace
Návštěvník nemusí být hned specialista, aby si už po pár hodinách procházení mezi expozicemi neudělal jasný obrázek, kam se míří v oblasti komunální, zahradní, lesní, krajinotvorné a terénní techniky. Pořadatelé veletrhu v čele s ředitelem Dr. Berndem Schererem dokonce hovoří o „Zelené výstavě” (Green Exhibition), která nabízí vysoce pokročilá, tzv. „high-tech” řešení pro praktická využití a která se stala v tomto ohledu faktickým lídrem mezi světovými veletrhy.
Co zákazníci zvlášť silně poptávají, jsou podle Dr. Scherera hotová řešení alternativních pohonů prakticky pro veškerou údržbu venkovního prostředí, zahrad, parků, lesů až po údržbu golfových hřišť. Jde např. o elektrické pily, sekačky a křovinořezy, vysoce výkonné komunální vozy s elektrickými pohony a podobná zařízení. Zásadním mezníkem se stal rychlý rozvoj a praktické využití lithium-iontové technologie, která umožnila akumulovat elektrickou energii s vysokou hustotou při životnosti nad 1000 nabíjecích/vybíjecích cyklů a vysokou proudovou zatěžovací hustotou. Několik takových řešení dostalo na veletrhu medailová ocenění.
Navigace, dálkové ovládání a logistika
Další výrazný směr, kterým se ubírá vývoj komunální, zahradní a lesní techniky, je navigace a dálkové ovládání strojů. Ruku v ruce s tím jde logistika a optimalizované řízení pracovních činností flotily strojů a dopravních prostředků. Příkladem, nikoliv výjimečným, může být třeba řízení a navigace techniky pro zemní práce (bagry, skrapery, gradery atd.) při realizaci golfového hřiště podle architektonického návrhu. Veškeré požadované terénní úpravy lze elegantně provést pomocí satelitní navigace strojů v součinnosti s pozemní referenční stanicí s přesností až na cm jak v rovinných, tak výškových souřadnicích.