NorWit: Oficiální zastoupení pro stavební stroje Sunward
Dnes je 29.6. – svátek slaví Petr , Pavel

Dálkový monitoring strojů

Zveřejněno: 17. 12. 2012

Společnost Partner mb vyrábí zařízení GCOM, které se používá pro dálkový monitoring provozu strojů RMC. Zařízení je možné použít ke kontrole provozních parametrů, jako jsou spotřeba pohonných hmot, časové využití, poloha, teplota motoru,otáčky a dalších dnes cca 40 parametrů a dále ke kontrole oprávněného používání stroje a zabezpečení stroje v nočních hodinách.

Každý by chtěl výkonnější a méně nákladné stroje. Na první pohled se může zdát, že jedinou cestou je nákup nějaké nové, ještě modernější techniky. To je ovšem velmi výrazná investice.

Co kdyby ale existoval způsob, jak docílit podobného efektu, aniž by se to nějak výrazně dotklo vaší peněženky? Nyní od nás asi očekáváte nějaké převratné řešení. Ve skutečnosti je ale celkem prosté a každý ho má na dosah ruky.

Využití rezerv

Každý strojový park má své rezervy, svůj nevyužitý potenciál, zpravidla to bývá od 10 až do 30 %. Pokud dokážete vytěžit maximum z toho, co už máte, získáte větší produktivitu i úspory podstatně ekonomičtěji. Způsobů, jak toho docílit, je několik. Mezi zásadní patří:

  • odstranit zbytečné náklady,
  • zabránit plýtvání zdrojů,
  • zvýšit efektivitu vytížení,
  • znemožnit krádeže,
  • předejít chybám a poškození,
  • snížit administrativu.
  • Všechny ale mají jeden společný jmenovatel – kontrolu.

    Systém GCOM S2

    Jak by to ovlivnilo produktivitu, kdybyste měli nepřetržitý přehled nad každým jednotlivým strojem a mohli okamžitě zjistit, když něco není tak, jak má být? Nezískali byste okamžité úspory a vyšší produktivitu, kdybyste měli přehled o dění na všech pracovních místech z pohodlí vaší kanceláře i na cestách?

    Takovou kontrolu poskytne kvalitní dálkový monitorovací systém. Splní vám prakticky jakékoliv přání na monitorování provozu stavební mechanizace a na rozdíl od Aladinovy lampy nemusíte mít přání pouze tři. Jeden z nejlepších systémů na trhu, GCOM S2 dokáže měřit např.: hladinu a průtok pohonných hmot a oleje, napětí baterie a pokus o její odpojení, otáčky a teplotu motoru, otáčky pracovních prvků, tlak mazání,tlak oleje v hydraulických prvcích, vysunutí, natočení a náklon, napětí, proud, frekvence, aktuální polohu, dráhu a pojezd v různých časových intervalech, rychlost a akceleraci, vibrace, zkrutný moment, sílu, hmotnost, hustotu, vlhkost, teplotu prvků, nebo např. nákladový prostor, identifikovat řidiče, volnoběh, rozdělení typu práce u víceúčelových strojů a další.

    Jak systém funguje?

    Srdcem celého systému je jednotka, která je vybavena GSM modulem pro odesílání dat technologií GPRS na server. Odtud můžete k informacím pohodlně přistupovat pomocí webové aplikace. Ta umožňuje nastavení alarmů při překročení zadaných hodnot, generovat různé druhy reportů v .pdf a .xls formátu a automatickou tvorby knihy jízd.

    Jednotka získává informace třemi způsoby:

  • Tím prvním je vestavěný GPS modul, podobný systému autonavigace, který získává z družic informace o poloze, pohybu a rychlosti.
  • Další data jednotka čte přímo z řídicího počítače stroje napojením na CAN BUS. Přenáší vše, co byste mohli zjistit, kdybyste byli přítomni v kabině.
  • Třetím a nejzásadnějším zdrojem informací jsou přídavné sondy. Právě ty dávají velkou flexibilitu pro konfiguraci libovolných parametrů, abyste získali řešení přesně podle vašich potřeb.
  • Výběr přídavné sondy

    Když je jednotka srdcem celého systému a sonda tou nejpodstatnější částí, na co hledět při výběru?

    Tři klíčové prvky pro výběr sondy jsou: konstrukce – přesnost – přizpůsobivost.

    Na první pohled se může zdát, že se sondy příliš neliší. Při bližším pohledu a přechodu od teoretických vlastností do praxe je ovšem situace zcela odlišná. U standardní sondy existuje množství faktorů, které mohou výsledky zkreslovat. S tím souvisí i možnosti, jak ji lze v případě zneužití (např. co se týká úbytku pohonných hmot) celkem snadno obalamutit.

    Sonda CAP 04

    Podíváme se proto rovnou na vrchol nabídky – sondu CAP 04. Už na první pohled je jiná.

    Tělo z duralu, vnitřek z teflonu. Žádný plast na ní nenajdete. Výsledkem je mnohem vyšší odolnost a nemusíte si dělat starosti se zanášením. Navíc nemá citlivé odporové dráhy, žádná relé a mechanické pohyblivé díly, které by mohly být časem nefunkční. Je nejpřesnější, poradí si i s faktory, které by mohly výsledky zkreslovat.

    Sonda CAP 04 se přizpůsobuje na míru a kalibruje na konkrétní stroj, kde je použita. Její unikátní, patentovaná konstrukce je schopná monitorovat faktory, které by měření mohly ovlivnit a eliminovat je. Umí zpracovávat náklony a akceleraci. Není závislá na kondici elektroinstalace a měření tak nemůže být z důvodu závady zkreslené. Je vybavena teploměry, které snímají teplotu nafty i nádrže. Při nastavení referenční teploty ani roztažnost nafty nezkreslí reálný stav, jak tomu je u tlakových sond. Ve výsledku vše vede k nejvyšší reálné přesnosti na trhu, která je u měření hladiny nádrže lepší než 1 mm.

    Přizpůsobí se konkrétní situaci

    Každý stroj je individuální. Sonda je vyráběna vždy na míru, aby co nejlépe vyhovovala vašim potřebám. Umístěním více sond si příjdete i na ty nejkomplikovanější nádrže.

    Při porovnání s investicí do strojů je toto podstatné vylepšení opravdu dostupné. Celé řešení, včetně jedné sondy a instalace, získáte již asi za 20 000 Kč a právě systém GCOM S2 může být v dnešní době vaším esem v rukávu.

    To, že právě tento systém nasadila společnost Eurovia CS a.s. na 850 svých strojů, není dílem náhody. Musel dostát přísným kritériím a prokázat se ve dvouletém testovacím provozu, ve kterém za sebou nechal veškerou konkurenci. Dálkový monitoring strojů rozhodně stojí za zamyšlení!

    Autor: Rostislav Gembarovič
    Foto: Archiv firmy
     

    Nové

    Develon na veletrhu Bauma 2025 představil novou řadu „-9“ pásových rypadel

    Zveřejněno 27.6. Jak už jsme zmínili v minulém čísle Stavební techniky, Develon se na veletrhu Bauma zaměřil na inovace a hlavním tahákem se stala nová modelová řada pásových rypadel s označením „-9“. Pásové rypadlo DX230LC-9 o provozní hmotnosti 23 tun bylo… celý příspěvek

    Veletrh Bauma 2025: fakta a dojmy

    Zveřejněno 26.6. Letošní veletrh Bauma 2025, který se konal od 7. do 13. dubna na mnichovském výstavišti, se opět stal impozantním, a to jak s pohledu statistiky, tak také z pohledu a názorů vystavovatelů a návštěvníků. A protože jsme byli – coby novináři – jeho… celý příspěvek

    Mercedes-Benz Special Trucks přináší revoluci do komunální techniky

    Zveřejněno 24.6. Mercedes-Benz Special Trucks se v plné síle představuje na veletrhu Demopark 2025 v německém Eisenachu. Návštěvníci se mohou těšit na více než 20 vozidel Unimog s výměnným nářadím, ale i na výkonný Mercedes-Benz Arocs a elektrický eActros 400 – vše… celý příspěvek