MONTABERT - Evropský výrobce kvalitního příslušenství pro demolice
Dnes je 14.11. – svátek slaví Sáva

DAF – modernizované trucky a další inovace

Zveřejněno: 11. 9. 2017

Modernizované trucky těžké řady XF a CF absolvovaly výstavní premiéru na jarním autosalonu v britském Birminghamu, v polovině května měli zase odborní novináři možnost se v rámci jízdních testů seznámit s těmito novinkami v nizozemském Maastrichtu.

Společnost DAF představila vozidla modelové řady CF a XF nové generace s novým standardem pro efektivitu dopravy a pohodlí řidičů. Významné inovace motorů, nové hnací soustavy a optimalizace aerodynamiky vedou ke snížení spotřeby paliva až o 7 % a nabízí dosažení ještě vyšších zisků pro dopravce díky novému systému pro správu vozového parku – službě DAF Connect. Nové modely CF a XF jsou lehčí, a proto umožňují dosažení vyššího užitečného zatížení. Mají také modernizovaný design a nový interiér a přinášejí tu nejvyšší úroveň pohodlí řidičů i atraktivní vzhled. Nová vozidla CF a XF se začnou vyrábět v létě 2017.

Vyšší výkon a točivý moment

Nejvyšší úspora paliva ve své třídě je mimo jiné výsledkem inovované poháněcí soustavy, která dosahuje optimální interakce mezi motorem, systémem dodatečné úpravy výfukových plynů, převodovkou a zadní nápravou.

Ve snaze o maximální využití každé kapky paliva a tím i snížení celkových nákladů na provoz vozidla v souladu s filozofií programu DAF Transport Efficiency nebyl ponechán kámen na kameni. Sání vzduchu motorů PACCAR MX bylo upraveno díky využití nového a ještě účinnějšího turbodmychadla, nového systému EGR a nového řízení ventilů. Došlo ke zlepšení tepelné účinnosti díky vývoji nového systému spalování včetně nových pístů, vstřikovačů a časování vstřikování, přičemž se nyní používá vyšší kompresní poměr. Pro dosažení nejnižší spotřeby paliva se používají nová, vysoce efektivní čerpadla s proměnlivými otáčkami pro oběh chladicí kapaliny, oleje posilovače řízení a oleje mazání motoru, což umožňuje realizovat co nejvyšší mechanickou účinnost s minimálními ztrátami.

Cílem při vývoji nových poháněcích soustav bylo snížení otáček motoru pro maximální úsporu paliva. Aby bylo možné snížit otáčky motoru, výrazně se zvýšil maximální točivý moment motorů PACCAR MX-11 a MX-13, který je k dispozici již od 900 ot/min. Vrcholná verze motoru PACCAR MX-13 se vyznačuje výkonem 390 kW/ 530 k a nabízí úctyhodných 2 600 Nm při 1 000 ot/min.

Nová převodoka TraXon

Nejnovější generace automatizovaných převodovek TraXon je u vozidel nové modelové řady CF a XF s 12stupňovými převody ve standardní výbavě a v 16stupňových verzích je na přání zákazníka. Snížení ztrát třením, řazení vyšších převodových stupňů při nižších otáčkách motoru a častější použití funkce EcoRoll přispívají k zajištění minimální spotřeby paliva, zatímco pohodlí řidiče je vyšší díky tichému a plynulému provozu a přesné a citlivé spojce. Větší rozsah převodů umožňuje vynikající ovladatelnost i při manévrování, přestože jsou použity rychlejší poháněcí soustavy.

Modernizace zadní nápravy

Konstrukce zadní nápravy byla opět vylepšena a je možné volit stálý převod pouhých 2,05 : 1, který při cestovní rychlosti 85 km/h dovoluje motoru pouze 1  000–1 040 ot/min v závislosti na specifikacích poháněcí soustavy. Diferenciály zadní nápravy nové generace mají zbrusu nový design talířového kola a pastorku: cílem je nejvyšší odolnost a efektivita stejně jako mimořádně nízká hladina hluku. Nová metoda výroby, která využívá špičkový postup broušení, je pro tento prvek naprosto zásadní. Použití olejů s nízkou viskozitou a menší objem olejové náplně zadních náprav rovněž přispívají k vyšší úspoře paliva stejně jako ložiska kol s nízkým třením.

Pokročilé softwarové funkce poháněcí soustavy

Nové modely CF a XF jsou vybaveny zcela novou architekturou elektrických a elektronických prvků. Uvádějí na trh novou řídicí jednotku vozidla pro speciální integraci poháněcí soustavy. Obsahuje vylepšené funkce EcoRoll a tempomatu, jako je například dynamický tempomat. Tato nová funkce přizpůsobí charakter tempomatu různým okolnostem jízdy. Díky pokročilejší integraci prediktivního tempomatu a funkce EcoRoll dokáže nyní funkce PCC při jízdě do kopce aktivovat funkci EcoRoll dříve, pokud obě technologie odhadnou, že setrvačnost vozidla postačuje k překonání vrcholu stoupání (je zařazen neutrál).

Kromě výkonu motoru byl vylepšen i výkon motorové brzdy MX Engine Brake.

Maximální brzdný výkon motoru PACCAR MX-11 vzrostl z 320 kW na ohromných 340 kW. A ještě působivější je zvýšení brzdné síly mezi 1 000–1 500 ot/min o 20 %. Maximální brzdná síla motoru MX-13 je přes 360 kW a v důležitém rozsahu od 1 200 do 1 500 ot/min se brzdná síla zvýšila až o 30 %. Jelikož je působivá brzdná síla dostupná již při nízkých otáčkách, vyžaduje jízda méně podřazování. Výkon motorové brzdy MX Engine Brake přispívá také k pohodlí řidiče.

Aerodynamická i hmotnostní optimalizace

Za účelem dosažení nejnižší možné spotřeby paliva se zlepšila aerodynamika vozidla, a to díky nové sluneční cloně pro modely CF a XF. Kromě toho je nový DAF XF vybaven nově tvarovanými blatníky a deflektory pro lepší proudění vzduchu. Za tímto účelem byla změněna i mřížka chladiče a zlepšilo se i obtékání vzduchu kolem motorového prostoru. Mezi kabinou a podvozkem jsou nové aerodynamické prvky, které slouží k dosažení nejlepší možné aerodynamiky.

Pro nové modely CF a XF vyvinula společnost DAF zbrusu nový a kompaktní systém dodatečné úpravy emisí výfukových plynů (EAS): výsledkem je více prostoru na podvozku, například pro palivové nádrže o větším objemu, čerpadla, kompresory, skříně na nářadí nebo opěrné nohy jeřábu. Pokročilá technologie umožňuje až 40% snížení celkového objemu jednotky EAS, a to i bez snížení zpětného tlaku nebo zkrácení intervalů regenerace filtru pevných částic nebo snížení účinnosti katalyzátoru DeNOx při odstraňování oxidů dusíku. Kompaktní skříň se ve skutečnosti rychleji zahřívá, což motoru umožňuje pracovat více v rozsahu nejvyšší úspory paliva.

Výhody provedení jednotek EAS

Kompaktní provedení jednotek EAS také znamená, že pro speciální aplikace není již potřeba oddělovat katalyzátor DeNOx a filtr pevných částic (DPF), což přispívá k celkové vynikající účinnosti systému.

Další výhodou nové jednotky EAS je nižší hmotnost, která činí přibližně 50 kilogramů. Díky dalším opatřením, jako je optimalizace hmotnosti motoru a podvozku, se hmotnost vozidel nové modelové řady CF a XF celkově snížila o 100 kilogramů – to znamená přímé zvýšení užitného zatížení o 100 kilogramů nebo nižší spotřebu paliva.

Servisní intervaly nových vozidel DAF CF a XF lze prodloužit ze 150 000 na 200 000 kilometrů. I přes kompaktní rozměry nové jednotky EAS jsou její funkční charakteristiky stále bezkonkurenční – interval čištění filtru pevných částic je až 500 000 kilometrů.

DAF Connect

K dispozici je i důležitá opce, a to služba DAF Connect. Jde o moderní systém pro správu vozového parku, který provozovateli nabízí informace o využití vozidel a řidičů v reálném čase. Informace o pozici vozidla, spotřebě paliva, ujetých kilometrech, úrovni využití vozového parku a době volnoběhu jsou přehledně prezentovány na on-line portálu, který je možné nakonfigurovat podle požadavků a přání zákazníka.

Závěrem

Výroba nových modelů CF a XF se právě rozbíhá v konfiguracích 4×2 stejně jako výroba tahačů 6×2 FTG s vodicí řízenou nápravou a novým, lehkým odpružením (−29 kg) a ve verzi FTP s vodicí nápravou s 18" koly. Dále jsou vyráběny podvozky pro montáž nástaveb 6×2 s jednoduchou vlečenou nápravou (FAR).

Autor: Mgr. Jiří Krenar
Foto: Archiv autora

Tématické tagy

Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
 

Nové

Kvalita v zeleném se stoletou tradicí. To je demoliční příslušenství Montabert

Zveřejněno 12.11. V České republice funguje nové zastoupení pro silnou značku v oblasti příslušenství. Je jím Montabert, francouzský výrobce s dlouhou tradicí, který se v roce 1968 uvedl na evropském trhu s prvním plně hydraulickým bouracím kladivem. Kladiva jsou… celý příspěvek

Velký test rýpadel Sunward. Hodnotí stavitel, který na bagry přesedlal z mixážních pultů

Zveřejněno 6.11. Možná už jste o něm ve Stavební technice četli. Michal Vlašic z Havířova je typický český self-made man, který se před pár lety zhlédnul v bagrování, když si z Polska dovezl malý dvoutunový bagřík. Zalíbilo se mu to do té míry, že pověsil slibně… celý příspěvek

Technology Days 2024: Budoucnost stavebnictví je v technologiích a propojené stavbě

Zveřejněno 5.11. Na tuzemské poměry ojedinělá akce proběhla letos v červnu v rámci každoroční CAT Roadshow. Pod názvem Technology Days 2024 se na dvou místech – v Ledčicích a Hrušovanech – uskutečnil dvoudenní odborný seminář na téma digitalizace ve stavebnictví,… celý příspěvek