České strojírenství na cestě do EU
Zveřejněno: 26. 8. 2004Na dotazy o stavu a budoucnosti českého průmyslu odpovídá ministr průmyslu a obchodu ČR, Milan Urban.
Podle Vašeho názoru, v jaké situaci je v současné době strojírenství v České republice ? Očekáváte nějaké výrazné změny v tomto oboru po našem vstupu do EU ?
Po období konkursů a likvidací velkých strojírenských podniků, ať již vlivem ne příliš povedené kupónové privatizace či privatizace tzv. českou cestou do rukou finančně slabého českého kapitálu, se výroba ve strojírenství stabilizovala. Prostřednictvím české konsolidační agentury se totiž podařilo některé významné podniky před konkursem a následnou likvidací zachránit. Tím se zachovalo mnoho pracovních míst. Za příklad bych uvedl akciovou společnost Zetor, která zvyšuje svoji výrobu a daří se ji pronikat na významné zahraniční trhy. V současné době mohu konstatovat, že české strojírenství se nachází v poměrně dobré situaci. Je potěšitelné, že schodek platební bilance zahraničního obchodu se každoročně snižuje. Na této skutečnosti se významně podílí výroba strojů a dopravních prostředků. V roce 2003 tyto obory vytvořily aktivní saldo ve výši 71,3 mld. Kč. Výkonnost strojírenství roste stejně jako produktivita práce na jednoho pracovníka. U podniků pod zahraniční kontrolou je však podstatně vyšší. V posledních deseti letech měl vývoz i dovoz - s výjimkou roku 2002 – růstovou tendenci, po výrazném zvýšení v roce 2000 se daří každoročně snižovat pasivní saldo obchodní bilance. Věřím, že zvětšením tržního prostoru na celou Evropskou unii bude trend každoročního zvýšení obratu zahraničního obchodu pokračovat i nadále. Nejen velké firmy, ale i mnoho dalších menších aktivních společností je již několik let ve státech EU i ve státech přistupujících k EU etablováno. Společnosti určitě přivítají především odstranění celních a administrativních bariér a s tím spojených nákladů. Členství jednotlivých států bude při nejmenším znamenat zjednodušení obchodních a organizačních procesů při realizaci konkrétních dodávek. Očekáváme, že větší trh bude stabilnější a odolnější vůči místním vlivům, přinese však výraznější konkurenci.
Vidíte někde rezervy v oboru strojírenství, resp. na co by se firmy měly v nejbližší době zaměřit, aby byly úspěšnější?
Porovnáme-li vytvořenou přidanou hodnotu na jednoho pracovníka u společnosti pod zahraniční kontrolou s tzv. českou společností, vidíme, že u zahraniční společnosti je 1,36 krát vyšší. Rezervy ve strojírenství tedy existují. Nezbytným předpokladem úspěchu je samozřejmě kvalita, spolehlivost, tedy vše co tvoří image dobrého obchodního partnera. České strojírenské podniky by se měly aktivně připojit k výzvě Rady Evropy a maximálně se podílet na celkovém zvýšení výkonnosti ekonomiky. To se samozřejmě neobejde bez vyšších investic do vědy, výzkumu a vývoje, řízeného experimentování, zlepšení spolupráce s vysokými školami a vyšší koncentrace kapitálu.
Jakým způsobem se ministerstvo průmyslu a obchodu snaží podporovat obor strojírenství ? Existují možnosti získání financí z podpůrných fondů, ať již z naší strany, nebo ze strany EU ?
Ministerstvo průmyslua obchodu se snaží vytvářet dobré podmínky pro rozvoj všech odvětví českého průmyslu. A to zejména programy podpory: průmyslového výzkumu a vývoje, malého a středního podnikání a účasti na zahraničních výstavách a veletrzích. Rovněž není možné opomenout systém investičních pobídek, jako jeden z národních programů veřejné podpory. V jeho návaznosti byly přijaty dva doprovodné programy – podpora subdodavatelů a podpora rozvoje průmyslových zón.
Ministerstvo průmyslu a obchodu, resp. odbor strukturálních fondů je rovněž řídícím orgánem pro Operační program Průmysl a podnikání, který je kofinancován ze strukturálních fondů EU, jmenovitě z Evropského fondu regionálního rozvoje. Tento program bude podporovat rozvoj podnikatelského prostředí, podnikání v průmyslu a v průmyslových službách, zvyšování konkurenceschopnosti české průmyslové produkce, výzkum a vývoj v průmyslu a rozvoj a zvýšení efektivnosti energetiky. Pro období 2004 - 2006 bylo dne 12. května 2004 v rámci Operačního programu Průmysl a podnikání (OPPP) vyhlášeno 11 programů podpory: Prosperita, Reality, Školící střediska, Klastry, Start, Kredit, Rozvoj, Marketing, Inovace, Úspora energie, Obnovitelné zdroje. Kompletní informace můžete najít na internetové adrese Ministerstva průmyslu a obchodu www.mpo.cz.
Mají možnost naši podnikatelé a firmy získat prostřednictvím ministerstva průmyslu a obchodu nové kontakty, především v zahraničí ?
Ministerstvo průmyslu a obchodu zřídilo pro podporu vývozu a zvýšení konkurenceschopnosti českých podniků a podnikatelů v zahraničí, zejména malých a středních podniků, agenturu CzechTrade. Její kanceláře jsou otevřené v mnoha zemích světa.
Poskytované služby jsou zaměřeny nejen na vyhledání obchodní partnerů, ale i na průzkum podmínek na zahraničním trhu, prezentaci podniku, zjišťování bonity zahraniční firmy, zprostředkování inzerce v zahraničním tisku, zjištění technických překážek a omezení při vstupu na trh, přímou propagaci podniků v zahraničí, sledování celkového vývoje trhu, tendrů a veřejných zakázek.
Myslíte si, že má pro strojírenské firmy smysl prezentovat se na takových akcích, jakými jsou výstavy a veletrhy?
Věřím, že nikdo z představitelů strojírenských firem nepochybuje o smyslu prezentace svých výrobků a služeb na výstavách a veletrzích. Stěžejní obchodní význam mají pro silně exportně orientovaný průmysl. Účasti na těchto akcích jsou účinným nástrojem pro zvyšování exportu, který pozitivně ovlivňuje růst HDP a má současně vliv na zvyšování konkurenceschopnosti a rozvoj našeho národního hospodářství. Exportéři dosahují vyšší produktivity práce, vyšší zaměstnanosti a vyšších mezd svých zaměstnanců než neexportující firmy. Proto vláda učinila již řadu proexportních opatření. Jejich cílem je nejen export výrobků a služeb do zahraničí, ale současně i zahraniční prezentace České republiky. Jednou z účinných forem proexportní politiky je finančně zvýhodněná prezentace českých podnikatelských subjektů, jejich výrobků a služeb na těchto mezinárodních veletrzích a výstavách v zahraničí. Prezentace, v gesci MPO, zajišťují českým vystavovatelům pozornost zahraničních státních orgánů i podnikatelské veřejnosti, zvyšuje jejich image a svědčí o jejich serióznosti. Podporu Ministerstva průmyslu a obchodu proto využívá stále více českých podnikatelů. Pro detaily je opět dobré zajít na naši webovou stránku.
Nové
Velké jeřáby Peiner v Československu, díl II
Zveřejněno 30.9. V našem putování za jeřáby na stavbách někdejšího Československa si tentokrát představíme modely Peiner SN 500-08, Peiner MK 630 a Peiner MK 900. První z nich se objevil například při výstavbě papíren Štětí nebo petrochemičky v Litvínově, zbylé dva… celý příspěvek
S čistotou provozu pomáhá v lomu Budislav myčka MobyDick
Zveřejněno 27.9. Už dlouho jsme v redakci zamýšleli zpracovat reportáž z provozu myčky nákladních vozidel švýcarského výrobce Frutiger AG, který má hlavní výrobní závod v Týništi nad Orlicí. Od zástupců firmy Frutiger CZ, s.r.o. jsme nedávno dostali tip na jednu… celý příspěvek
Seznamte se s tiltrotátory a příslušenstvím značky MRT
Zveřejněno 25.9. Nějak jsme si v posledních letech zvykli, že se na českém trhu v oblasti příslušenství objevuje záplava neznámých značek. Často mají společné to, že jsou podezřele levné, podezřele vypadají, nemají žádné reference a nikdo k nim nechce poskytovat… celý příspěvek