Profibagr.cz - Náhradní díly pro stavební a zemědělskou techniku
Dnes je 6.5. – svátek slaví Radoslav

Centrální mazání na mobilní technice

Zveřejněno: 5. 5. 2008

Pravidelné promazávání jednotlivých mazaných míst mobilního stroje je mnohdy velmi nepříjemnou a namáhavou součástí života obsluhy zařízení. Odštěpný závod TRIBO-TECH společnosti Hennlich Industrietechnik má řešení, jak se této námaze co možná nejvíce vyhnout pomocí zavedení centrálního mazání na mobilní technice. Možností zavedení tohoto systému je mnoho, od těch nejjednodušších a nejlevnějších, až po ty nejsložitější a zároveň nejkomfortnější.

Stroje bez jakékoli centralizace mazání mají na jednotlivých mazaných místech umístěny pouze mazací hlavice a obsluze nezbývá než tato místa např. s ručím lisem, tzv. „dekalamitkou” obejít a do každého vpravit potřebnou dávku maziva (obr. č. 1). „Pro „mazače” to často znamená zapojit rovněž své akrobatické schopnosti, neboť tato místa se mohou nacházet i ve výškách nebo zespod na podvozku”, popisuje projektant odštěpného závodu TRIBO-TECH ing. Milan Dvořák.


Obr. 1

Prvním krokem centralizace mazání, i když se o centrální mazání v pravém slova smyslu zatím ještě nejedná, je svedení mazaných míst rozvody na přístupné místo – jedno nebo několik (obr. č. 2). Skupinka mazaných míst je pak na zmíněném přístupném místě zakončena mazacím blokem s mazacími hlavicemi. „Obsluze odpadá akrobacie, zůstává však skutečnost, že se musí na každou mazací hlavici zvlášť napojit „dekalamitkou”, doplnil Milan Dvořák.


Obr. 2

Druhým krokem centralizace mazání je použití progresivních rozdělovačů LINCOLN SSV nebo SSVD. Progresivní rozdělovač je prvek, který mazivo přicházející z jednoho zdroje rozděluje bez závislosti na protitlacích na více proudů.

U centrálního mazání totiž není možné, například pro rozdělení maziva na dva rovnoměrné proudy do dvou mazaných míst, použít prosté šroubení tvaru „T”, neboť mazivo by se vydalo nekontrolovaně cestou nejmenšího odporu”, osvětluje projektant.

Progresivní rozdělovače je možné zapojit jednostupňově nebo dvoustupňově. Při jednostupňovém zapojení může být rozdělovač jeden nebo i několik, vždy pro určitou skupinu mazaných míst. Každý rozdělovač je pak na vstupu opatřen mazací hlavicí.

Při dvoustupňovém zapojení jsou na vývody z jednoho rozdělovače napojeny další rozdělovače. Mazací hlavice je pak pro celý systém pouze jedna a je umístěna na vstupu rozdělovače, který je v této hyerarchii nejvýše (obr. č. 3).


Obr. 3

Počet rozdělovačů a jejich zapojení je třeba navrhnout v závislosti na počtu mazaných míst, na rozmístění mazaných míst, na zadaných poměrech mezi dávkami atd.

V tomto případě se tedy obsluha napojuje na jednu, nebo na velmi malý počet mazacích hlavic a vše ostatní ”zařídí” progresivní rozdělovače. Obsluze stroje tak odpadá opět další část složité operace,” shrnul Milan Dvořák.

U všech tří výše uvedených situací, kde se mazivo vpravuje přes mazací hlavice, by pro obsluhu bylo také velkým ulehčením použít místo namáhavé práce s ručním mazacím lisem akumulátorovou mazací pistoli PowerLuber, pneumatickou pistoli nebo pojízdné mazací přístroje AM203, AM205, AM L a AM LK. „Také tato mazací technika je součástí našeho sortimentu,” poznamenává odborník. (obr. č. 5).


Obr. 5

Třetím a posledním krokem centralizace mazání, je umístění elektrického čerpadla LINCOLN P203 před vstup do primárního rozdělovače (obr. č. 4). Interval mazání se nastavuje přímo na řídicí desce umístěné v těle čerpadla. „V tomto případě pak zůstává jedinou starostí obsluhy doplňování maziva do zásobníku čerpadla,” uvádí Milan Dvořák


Obr. 4

Je třeba zdůraznit skutečnost, že při použití centrálního mazacího systému s el. čerpadlem mají mazaná ložiska delší životnost než při ručním mazání. Je to díky tomu, že mazivo je do nich dodáváno v malých dávkách ve velmi krátkých časových intervalech. To znamená, že v ložiskách je stále optimální množství maziva a také jsou z nich lépe vytěsňovány nečistoty. Oproti ručnímu mazání jsou zde navíc ještě další výhody – automatické mazání probíhá i za provozu stroje, což je velmi podstatné zvláště u strojů s velkým vytížením, a navíc zde nemůže dojít k selhání lidského faktoru. „Sečteno, podtrženo – při zavedení automatického centrálního mazání dochází prokazatelně ke snížení nákladů na údržbu stroje. Prostředky vynaložené na centrální mazání se během krátké doby provozovateli vrátí”, upozorňuje Milan Dvořák na ekonomickou stránku věci.

Jak by měl postupovat ten, kdo uvažuje o instalaci centrálního mazacího systému na svůj mobilní, případně stacionární stroj? „Technici TRIBO-TECHu s Vámi proberou podrobnosti a zdarma vypracují nabídkový projekt. Pokud Vás zaujme, může dodávka komponentů, popř. šéfmontáž nebo montáž následovat ve velmi krátkém čase, neboť rozhodující komponenty pro tyto systémy má naše firma stále na skladě”, uzavírá Milan Dvořák.

O firmě

Odštěpný závod TRIBO-TECH firmy Hennlich Industrietechnik se zabývá dodávkou centrálních mazacích systémů do všech odvětví průmyslu. Má výhradní zastoupení největšího světového výrobce komponentů pro centrální mazací systémy, americko-německé firmy LINCOLN. V oblasti centrálního mazání nabízí komplexní služby – od poradenství a návrhu systému, přes montáž, příp. šéfmontáž, až po záruční i pozáruční servis a dodávku náhradních dílů. TRIBO-TECH je součástí obchodně-výrobní společnosti Hennlich Industrietechnik, která je dodavatelem široké škály technických komponentů a profesionálních technických řešení. Společnost spadá pod evropskou skupinu Hennlich.

23.2.2012 - Odštěpný závod TRIBO-TECH společnosti Hennlich Industrietechnik je nyní znám jako odštěpný závod CEMATECH
Foto: Archiv firmy
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
 

Nové

Centrum Brna má svou dočasnou dominantu: věžové jeřáby Liebherr

Zveřejněno 6.5. Blížíte-li se k hlavnímu železničnímu nádraží v Brně, nemůžete je přehlédnout. Řeč je o věžových jeřábech Liebherr, které tu byly v loňském roce postaveny v souvislosti s pokračující výstavbou a rozšiřováním byznysového centra Titanium a výstavbou… celý příspěvek

ZANDT cargo představil inovace na veletrhu MAWEV 2024

Zveřejněno 3.5. Na veletrhu MAWEV, který se konal v první polovině dubna v Rakousku, představila firma ZANDT cargo hned osm exponátů. Na výstavní ploše 400 m² byly k vidění přívěsy a návěsy pro těžké náklady, zemní práce, likvidaci a manipulaci s materiálem. celý příspěvek

Profesionální světlo pro profesionální práci

Zveřejněno 25.4. Investice do kvalitních přídavných světlometů se v podobě zvýšené produktivity a efektivity práce mnohonásobně vrátí. Při setmění se práce nemusí nutně zastavit a v klidu lze dodržovat termíny 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. celý příspěvek