Profibagr.cz - Náhradní díly pro stavební a zemědělskou techniku
Dnes je 25.4. – svátek slaví Marek

Čelní vysokozdvižné vozíky HYSTER: snižte si náklady a najděte své optimální řešení!

Zveřejněno: 21. 5. 2003

Phoenix Zeppelin spol. s r.o. je výhradním zástupcem této známé značky na českém i slovenském trhu. Dovolte, abychom vám popsali tu část segmentu manipulační techniky, která je stále klíčová a tedy nejpoužívanější. Jsou to čelní vysokozdvižné vozíky, ať už s pohonem LPG, diesel nebo elektro.



Elektrické čelní vozíky
Jejich rozsah nosností máv současné době Hyster nastavený od 1 tuny až po 5,5 tuny v celkem 22 modelech. Ty najdou uplatnění hlavně při provozu uvnitř objektů a při smíšeném provozu. Vzhledem k časté potřebě manipulace ve stísněných prostorech (návěs, kontejner, užší skladové uličky) začíná Hyster u tříkolového provedení, kde můžeme zákazníkovi nabídnout jak 24 voltové provedení s kompaktní pohonnou i řídicí jednotkou vzadu, anebo 48 voltové provedení s pohonem předních kol dvěma motory.
Čtyřkolové provedení el. vozíků je k dispozici jak v provedení s »elektronickým diferenciálem« a tudíž dvěma motory, anebo s klasickým mechanickým a jedním poháněcím motorem. Tyto vozíky mají 48 nebo 80 voltovou baterii umístěnou nad zadní řídící nápravou a tudíž jejich celková konstrukce je kompaktnější.
Náš obchodní a technický konzultant vždy dovede vybrat optimální model dle druhu manipulace a potřeb zákazníka, případně nabídnout i variantní řešení.

Čelní vozíky se spalovacími motory – LPG a diesel
Jejich rozsah nosností má v současné době Hyster nastavený od 1,5 tuny až po 7 tun, v celkem 32 modelech, dále pak ovšem pokračuje v řadě »big trucks« až po 52 tunové obry dalšími 38 modely! K občasné potřebě kratší verze v menších prostorech je tu kompletní konstrukční řada Spacesaver. Kratší délka vozíků je konstrukčně získána zčásti větším protizávažím vytaženým více do výšky a zčásti použitím cushion obručí zvyšujících stabilitu místo standardních superelastických pneumatik. Tato řada je odborníky zvláště ceněna pro svoji nenáročnost na údržbu, spolehlivost a dlouhou životnost.
Challenger – tak byla pojmenována nejpoužívanější řada vysokozdvižných vozíků se spalovacím motorem, jejichž předností je dlouhá řada možností a variant a také jejich univerzálnost v použití. Protože produktivita začíná u řidiče, stojí ergonomie u konstruktérů Hyster na předním místě v seznamu priorit. A tak plně seřiditelná odpružená sedačka s výškově nastavitelnými loketními opěrami, naklápěcí sloupek řízení, výběr ovládání směru pojezdu buť oblíbeným pedálem Monotrol nebo pákou pod volantem, plně vybavená kabina umožňující i montáž rádia, jsou jen částí z těch rozhodujících detailů, kvůli kterým jsou vozíky Hyster tak oblíbeny právě jejich řidiči.
Robustní šasi, superelastické pneumatiky, pracovní i silniční osvětlení, vertikální výfuk, tlumené sání vyvedené nahoru do ochranného rámu, to všechno tvoří charakteristické znaky pro Challengery.

Těžké čelní vozíky a kontejnerové manipulátory – »big trucks« – jsou bezesporu zlatým hřebem ve výrobním programu Hyster. Historie jejich výroby a zkušenosti konstrukčních týmů sahají až do 1. poloviny minulého století. Všechny stavební části těchto strojů, jako přední i řídicí náprava, hydraulika, mohutná šasi i zvedací zařízení jsou vyvinuty pro nejtěžší zatížení s dlouhou životností. Výkonné přeplňované motory Perkins a Cummins a tří- a čtyřrychlostní automatické převodovky dávají strojům nadprůměrnou dynamiku při úsporném provozu. Kontejnerové manipulátory pro prázdné kontejnery mohou svými integrovanými spreadery stohovat až do osmé vrstvy. Vnitřní rám jejich zvedacích zařízení se přitom musí dostat až do 20 m výšky! Stroje, které stohují plné kontejnery končí na nosnosti 48 tun, resp. 52 tun pro intermodální přepravu se zařízením »pigibag«. Zvláštní třídou jsou pak reachstackery Hyster s výsuvným výložníkem a nosností 46 tun v první řadě kontejnerů, avšak díky výložníku mohou stohovat až do třetí řady 33 tunové kontejnery. To umožňuje plně využít skladovací plochy na překladištích. Kabiny všech těchto strojů jsou vzorově vybaveny, nescházejí zde ani komunikační pojítka či klimatizace. Ovládání hydraulických funkcí se děje velmi citlivě pomocí speciálního joysticku.

Kola, motory, převodovky, zvedací zařízení, přídavná zařízení
V posledním odstavci zmíníme součásti vozíků, které jsou pro všechny kategorie společné. Obutí kol je v současné době možno u většiny vozíků volit mezi superelastickým, na přání i v měkčím provedení, klasickými vzduchem plněnými pneu a tvrdými obručemi cushion. Každá z nich je vhodná pro nějakou aplikaci a náš konzultant vám dovede nabídnout i rozšířená přední kola pro lepší stabilitu, případně dvoumontáž kol. Také světlé nešpinící provedení je častým středem zájmu zákazníků. Hyster používá osvědčené pohonné jednotky Perkins, Cummins, General Motors nebo Mazda. Všechny jsou vyvinuty pro průmyslové použití a tedy dlouhodobou zátěž.
Převodovky jsou automatické, jedno- až čtyřstupňové, s hydrodynamickým měničem momentu, u řady H3.50XM – H5.50XM také volitelně s hydrostatickým pohonem, který pro některé aplikace může být vhodnější. Zvedací zařízení Vista s vysokým procentuálním průhledem, speciální svárovou technologií FEM, plátkovými řetězy a vyosenými ložisky zajišťují bezpečný a lehce ovladatelný zdvih břemen, provedení duplex s nízkým volným zdvihem, duplex s plným volným zdvihem a triplex je samozřejmostí. Přídavná zařízení umožní profesionální manipulaci, a tím zvýšení efektivity vašeho provozu. Ať už to jsou různé čelisti, trny, dvojité vidle, vše je k dispozici v takové kvalitě, aby výsledek byl vždy »na míru« potřeb zákazníka.

A co dál..?
Přece servis a včasné dodávky náhradních dílů jsou tím pravým argumentem, který každého přesvědčí. Hyster disponuje vlastním skladem Multiquip, který nejenže vyskladní jakýkoli ND do 24h, ale i na jiné značky vozíků! Phoenix Zeppelin disponuje všemi formami financování ať už je to finanční leasing, operativní leasing či prodej na splátky, umožní vaší firmě nalézt optimální řešení!
Autor: Luboš Jelínek
Foto: Archiv firmy Phoenix - Zeppelin
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
 

Nové

Profesionální světlo pro profesionální práci

Zveřejněno 25.4. Investice do kvalitních přídavných světlometů se v podobě zvýšené produktivity a efektivity práce mnohonásobně vrátí. Při setmění se práce nemusí nutně zastavit a v klidu lze dodržovat termíny 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. celý příspěvek

Variantné modulárne riešenia kompaktného nakladača Valet 150 a jeho prídavných zariadení

Zveřejněno 3.4. Kompaktný nakladač Valet 150 vznikol v rámci vývojového projektu na Ústave automobilového inžinierstva a konštruovania Strojníckej fakulty Slovenskej Technickej Univerzity v Bratislave. Postupne vznikali variantné riešenia tohto mobilného pracovného… celý příspěvek

Těžba v arizonských dolech bude automatizovaná

Zveřejněno 1.4. Ve významné arizonské těžební lokalitě Bagdád bude předán celý proces těžby dálkově řízeným strojům. Klíčovým prvkem inovace je systém Cat MineStar Command for Hauling, který přináší zásadní změny v oblasti bezpečnosti, produktivity i efektivity. celý příspěvek