Dnes je 8.5.

Benzinové elektrocentrály Heron

Zveřejněno: 26. 8. 2008

Nároky na kvalitu strojů, které používáme, neustále rostou – musí být spolehlivé, úsporné, účelné i pohledné. Četná zlepšení se týkají i třífázových elektrocentrál Heron používaných na stavbách a v jiných náročných provozech.

Současné výrobky, v tomto případě elektrocentrály, se od svých předchůdců značně liší. Moderní plasty, jimiž jsou kapotovány přenosné invertorové centrály, umožnily snížit jejich hmotnost, a to bez zhoršení odolnosti, sofistikované spalovací motory dosahují vyšších specifických výkonů při nižší spotřebě i menších emisích, polovodičové součástky v ovládacích obvodech zlepšily nejen parametry vyráběného proudu, ale zejména účinnost těchto zařízení.

Elektrocentrály dříve

Ještě před nějakými dvaceti lety byly agregáty vyrábějící elektrický proud nevzhledná, hlučná, rozměrná a těžká monstra s nízkou účinností a nevalnou stabilitou generovaného elektrického proudu. Při zatížení spotřebičem se jejich otáčky znatelně změnily, a toto kolísání napětí i kmitočtu mělo negativní vliv na stroj sám, na připojené spotřebiče i jimi poháněné nástroje.



Historické generátory

Časem byly tyto centrály doplňovány obvody, kterými se do jisté míry podařilo snížit kolísání výstupního napětí a jeho kmitočtu – byly to nejprve transformátory, jejichž odbočky se pomocí stykačů přepínaly, s diskutabilními výsledky se rovněž používaly ferorezonanční transformátory, transduktory (přesytky) nebo fázová regulace výstupního napětí.

Všechny tyto způsoby regulace měly pomalou odezvu a vyžadovaly rozměrné pomocné součástky (transformátory, tlumivky, bloky kondenzátorů, stykačové nebo motorové přepínače), kromě toho jejich působením docházelo k deformaci původního sinusového průběhu výstupního napětí s výraznými překmity, které bylo nutno dalšími obvody potlačovat.

Polovodiče to vyhrály

Polovodičová technika umožnila obejít se bez těchto velkých a těžkých částí – pomocný transformátor menších rozměrů má v odbočkách zařazené antiparalelně zapojené tyristory, které jsou ovládané elektronickými obvody snímajícími velikost výstupního napětí. Jiné koncepce mají takové tyristory zařazeny v odbočkách vinutí. Další možností je regulace budicího proudu pomocí obvodů s transistory a integrovanými obvody; ty průběžně snímají velikost výstupního napětí a okamžitě ji korigují. Při zvýšení nebo snížení odběru tak nedochází k „zhoupnutí” výstupního napětí, protože obvody AVR (Automatic Voltage Regulation) upraví velikost napětí během několika milisekund; automatika může nastavené napětí udržovat s přesností dvou až pěti procent.


Řídicí obvody AVR (Automatic Voltage Regulation) zabírají malý prostor, jsou lehké a odolné, nevadí jim chvění a otřesy

Tyto řídicí obvody zabírají malý prostor, jsou lehké a odolné, nevadí jim chvění a otřesy, k nimž dochází za provozu. Elektrocentrály tak dosahují přijatelných rozměrů a hmotnosti a nedochází u nich k poruchám častým u elektromechanické regulace používané u starších typů.

Elektrocentrály na stavbu

Na rozdíl od starších typů jsou elektrocentrály Heron poměrně malé (57 × 69 × 57 či 53 cm) a jejich hmotnost je zvolena tak, aby je bylo možno na definitivní místo usadit dvěma pracovníky (83 až 99 kg). Jsou kapotovány, takže odolávají nepřízni počasí i mechanickému poškození; k tomu přispívá rovněž jejich masivní trubková konstrukce. Ta umožňuje jak přenášení, tak upevnění na jeřáb při ukládání na automobil. Vibrace při provozu účinně tlumí antivibrační silentbloky, jejichž zásluhou se hlučnost plně zatížených strojů snížila na 72 dB(A) (měřeno ve vzdálenosti 7 m).

Elektrocentrály EGM 60 AVR-3, EGM 60 AVR-3E, EGM 55 AVR-1, EGM 60 AVR-1E mají základní konstrukci shodnou: pohonnou jednotkou je benzinový čtyřtaktní spalovací motor OHV vzduchem chlazený o objemu 389 ccm, jehož výkon je 9 kW (13 HP) při spotřebě 0,45 l/kWh. Zapalování je bezkontaktní tranzistorové, u typů EGM 60 AVR-3E a EGM 60 AVR-1E zajišťuje startování elektrický startér, obsah nádrže je ve všech případech 25 l.


Elektrocentrála benzínová EGM 55 AVR-1, 5500W

Elektrocentrála benzínová EGM 30 AVR, 2800W

Všechny čtyři uvedené typy jsou opatřeny digitálním měřičem motohodin, který zjednodušuje odečet servisních intervalů i odpracovaných hodin. Jsou rovněž vybaveny automatickým systémem kontroly stavu oleje; ten v případě nízké hladiny oleje motor vypne a zabrání tak jeho poškození. Pro kontrolu napětí je na viditelném místě instalován voltmetr a ukazatel stavu paliva. Motory splňují přísné hlukové normy a emisní směrnice 2002/88/EC.

Motorová jednotka pohání alternátor, který u jednofázových typů EGM 55 AVR-1 a EGM 60 AVR-1E dodává jednofázové napětí 230 V/21,7 A a rovněž napětí 12 V/8,3 A, u typů třífázových (EGM 60 AVR-3 a EGM 60 AVR-3E) dodává generátor troje napětí: třífázové 3×400 V s výkonem 6/5 kW, jednofázové 230 V s výkonem 2,2/2 kW pro každou zásuvku a rovněž malé napětí 12 V/8,3 A. Výstupní výkon centrály se musí volit podle předpokládaného soudobého příkonu spotřebičů nebo strojů, které jsou z ní napájeny.


Elektrocentrála benzínová EGM 60 AVR-3, 6000W

Co ještě tyto centrály dovedou

I když na stavbě bývají většinou používány stroje, které na kvalitu napájecího proudu nekladou žádné vysoké nároky (vrátek, míchačka, velká bourací kladiva, okružní pila), dodávají tyto elektrocentrály jednofázové i třífázové napětí s vysokou stabilitou. Obvody AVR zajišťují nejen vysokou přesnost výstupního napětí, ale zabraňují i jeho kolísání při proměnném zatížení.

Minimální odběr naprázdno i maximální při zatížení jsou typické při napájení svářecích přístrojů s jednofázovým přívodem, u nichž za provozu v závislosti na hoření elektrického oblouku silně kolísá odběr. Centrály Heron řady EGM zvládnou dobře i takto náročný provoz a dovedou bezproblémově napájet jak nejnáročnější zařízení, tak spotřebiče s velkými odběry a proměnnou spotřebou.

Autor: Karel Štech
Foto: Archiv firmy
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
 

Nové

Centrum Brna má svou dočasnou dominantu: věžové jeřáby Liebherr

Zveřejněno 6.5. Blížíte-li se k hlavnímu železničnímu nádraží v Brně, nemůžete je přehlédnout. Řeč je o věžových jeřábech Liebherr, které tu byly v loňském roce postaveny v souvislosti s pokračující výstavbou a rozšiřováním byznysového centra Titanium a výstavbou… celý příspěvek

ZANDT cargo představil inovace na veletrhu MAWEV 2024

Zveřejněno 3.5. Na veletrhu MAWEV, který se konal v první polovině dubna v Rakousku, představila firma ZANDT cargo hned osm exponátů. Na výstavní ploše 400 m² byly k vidění přívěsy a návěsy pro těžké náklady, zemní práce, likvidaci a manipulaci s materiálem. celý příspěvek

Profesionální světlo pro profesionální práci

Zveřejněno 25.4. Investice do kvalitních přídavných světlometů se v podobě zvýšené produktivity a efektivity práce mnohonásobně vrátí. Při setmění se práce nemusí nutně zastavit a v klidu lze dodržovat termíny 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. celý příspěvek