Otec a synové Dumkovi si do své firmy nedávno pořídili nový kolový nakladač Doosan DL200-5 a osadili ho drticí lopatou MB-L200 a třídicí lopatou MB HDS-214. Co je k tomuto kroku vedlo, jaké jsou jejich zkušenosti a hlavně, v čem vidí největší přednosti této dnes ještě poměrně neobvyklé kombinace techniky? Na to jsme se zeptali přímo v areálu společnosti, kde s těmito lopatami pracují.
Dává to ekonomický smysl a je to ekologické
Dvanáctitunový nakladač Doosan v oranžovém laku září na odpoledním slunci. V logistickém areálu na kraji Mnichova Hradiště má firma Stavotrans vyhrazenou plochu, kam sváží ze všech svých staveb odpadní stavební materiál. Na hromadách tu čekají na svou recyklaci například obrubníky, staré zámkové dlažby nebo všelijak velké kusy betonu.
Zpracovat tento materiál je právě úkol pro nakladač s drticí lopatou MB-L200. „Tady ten beton bychom za normálních okolností museli odvézt na skládku, takhle jsme schopni si ho přímo tady na místě nadrtit a znovu využít,” zmiňuje jednu z hlavních výhod drticí lopaty jeden ze tří jednatelů společnosti, Libor Dumek. Jeho bratr, Jan Dumek, poukazuje rovněž na důležitý ekologický aspekt: „Není důvod, aby vytěžený materiál, který splňuje technické požadavky stavby, byl odvezen na skládku. Navíc není potřeba těžit a převážet nový kámen z lomů. To všechno má samozřejmě příznivý dopad na životní prostředí.”
Další výhodu vidí v tom, že jsou schopni ze zbytkového materiálu separovat železo, které se pak odváží do sběru. Drticí lopata v pohodě zpracuje třeba i cihly nebo kusy asfaltu (ten se drtí jen v zimě, když je křehký). Společnost tak ušetří hned několikrát: jednak nemusí platit za skládkování (nehledě na to, že cena za skládkování neustále roste a kapacita řady skládek se blíží svému maximu) a za druhé si přímo na dvoře vyrobí materiál, který pak dále využije.
O společnosti STAVOTRANS, s.r.o.
Portfolio rodinné firmy je poměrně široké. Přes dvacet let nabízí svým zákazníkům klasické zemní a stavební práce, ale rovněž jeřábnické práce nebo služby v oblasti nákladní dopravy. Výstavba základových desek pro rodinné domy, stavba chodníků, komunikací, terénní úpravy, stavba hal, demoliční práce nebo komplexní zasíťování – to vše patří k běžným činnostem Stavotransu. Vybrané reference, používanou mechanizaci a další informace najdete na www.stavotrans.cz.
Například při stavbě chodníků, kde se nadrcená suť hodí jako podkladový materiál. „Nezdá se to, ale když jsme nedávno dělali tady nedaleko tři ulice, toho odvezeného materiálu bylo opravdu hodně. Ani raději nechci domyslet, kolik bychom museli zaplatit za skládkování,” říká s úsměvem zakladatel firmy, Stanislav Dumek. Dříve to ve Stavotransu řešili tak, že materiál buď odváželi na skládku, nebo si jej nechali nadrtit od externí firmy. Obojí mělo své nevýhody; jak ekonomické, tak časové. Další výhodu, kterou majitelé zmiňují, jsou malé nároky na prostor. Na relativně malé ploše si dokáže šikovný strojník materiál podrtit, přetřídit, srovnat a následně pomocí klasické lopaty i expedovat. Pokud má firma stacionární drtič a nakladač, potřebuje k práci více místa i větší zázemí.
Efektivita drticí lopaty od MB Crusher v kombinaci se silným nakladačem je úctyhodná. Za hodinu se dá předrtit až 12 tun materiálu; v suchu, v klidu a velmi rychle. Pro vytřídění kamenů od zeminy lze na stroj upevnit třídicí lopatu MB HDS-214, přičemž prohození lopat netrvá zkušenému strojníkovi déle než 15 minut. Zatímco s drticí lopatou tu dělají každý den, třídicí lopatu využívají zatím pouze nárazově, když potřebují připravit materiál na nějakou konkrétní zakázku. Zázemí mají strojníci ve vedlejší hale; když je potřeba, skočí do nakladače a jdou drtit.
Chytrá řešení „Made in Italy”
Co se týče samotné konstrukce těchto lopat MB Crusher, už na první pohled zaujme jejich robustní a odolné provedení. Skelet lopaty je z vysoce trvanlivé oceli HARDOX, ultra-pevná ocel je použita na vnitřní hřídel a nože, které jsou při drcení nejvíce zatěžovány. Pravidelná údržba je jednoduchá a rychlá – základem je mazání a kontrola řemenů. U třídicí lopaty jsou otvory dvou maznic vyvedeny seshora na vnější plášť, což má své výhody v podobě snadného přístupu. Jednou za měsíc se na boku odšroubuje víko a zkontroluje se stav klínových řemenů. Na promazání řemenů slouží speciální sprej (podobný tomu, který se používá běžně u automobilů).
Jak nám potvrzuje strojník Stavotransu, při mazání lopat od MB se ani nezašpiníte. U drticí lopaty jsou čtyři mazné body vyvedeny na spodní hranu a jsou opět snadno přístupné. Na drticí lopatě je potřeba namazat zhruba každých 50 motohodin. Pokud je potřeba upravit lopatu pro drcení různých frakcí, stačí jen odšroubovat boční kryt (na klasický imbus), jedním šroubem se povolí pásovina a jednoduše se vytáhne ven. Tímto způsobem se dá lopata upravit na frakce od 0,63 až v podstatě po prach. „Když si to nastavím na hrubou frakci, práce je rychlejší. Kusy materiálu si před drcením nejprve rozbijeme kladivem na menší kusy, aby prošly ústím lopaty,” říká strojník a dodává. „Když se tam někdy omylem dostane větší kus betonu, nebo kus žuly, drtič se zastaví a nic se nestane.” Pro tyto účely mají lopaty uvnitř řemeny s prokluzem, takže při zaseknutí se nepoškodí vnitřní ústrojí.
Ovládání třídicí a drticí lopaty nevyžaduje žádnou speciální úpravu na stroji. Příslušenství je zapojeno do vysokorychlostního hydraulického okruhu; jediné, co bylo potřeba vyřešit, je seštelování tlaků, aby se to vzájemně „nepralo”. U pásových a kolových rýpadel jsou tyto lopaty zapojovány do standardního okruhu na kladivo. Hydraulika kolového nakladače Doosan je pro tento typ příslušenství dostatečně silná a během provozu se zatím neobjevil ani jeden problém.
Třídící lopaty MB Crusher řady MB-HDS s výměnnými sadami hřídelí se dají přizpůsobit pro různé aplikace (stavební činnost, zemědělství, lesnictví apod.). Snadno je lze instalovat na bagry, traktorbagry, kolové a pásové nakladače jakékoli značky (v rozsahu od 3,5 do 35 tun).
Cesta k volbě MB Crusher
A jak se vlastně společnost Stavotrans k pořízení lopat od MB Crusher dostala? Jak nám prozradil jednatel firmy, Stanislav Dumek, úplně na začátku sledoval tohoto italského výrobce pouze na internetu, kde pravidelně zveřejňují videa z nejrůznějších provozů. „Říkal jsem si, ano – tohle je budoucnost, protože zásypový materiál potřebujete v podstatě pořád a skládkování už se přestává ekonomicky vyplácet,” říká Stanislav Dumek. Následovalo shánění dalších informací a porovnávání možností, které jsou v tomto segmentu na trhu možné. „Narazil jsem na různá zařízení; na řetězové lopaty, různé garážové výrobce a podobně, ale MB Crusher mi z toho všeho vycházel nejlépe,” dodává jednatel Stavotransu. Když se pak objevila možnost využít dotace EU (z Operačního programu Životní prostředí), neváhali a dvojici speciálních lopat pořídli. „Bylo to poprvé za dvacet let existence firmy, kdy jsme si zažádali o nějakou dotaci,” uzavírá s úsměvem Stanislav Dumek. V tomto případě ale dotace rozhodně dávala smysl. Jak po stránce ekonomické, tak ekologické. Rozhodnutí se zatím firmě vyplácí a výrobce MB Crusher si tu vybudoval dobrou pověst.