Dnes je 13.11. – svátek slaví Tibor

V největším vápencovém lomu u nás spoléhají na ochranné řetězy. Chrání pneumatiky za statisíce

Zveřejněno: 10. 7. 2019

V krásné oblasti Českého krasu nedaleko Berouna, se nachází vápencový lom Čertovy schody. Panorama zdejších povrchových lomů se mnohokrát objevilo také v nejrůznějších filmech nebo reklamách. Na „Čerťáky“, jak se zdejšímu lomu přezdívá, jsme se ale tentokrát vypravili z jiného důvodu: chtěli jsme se zeptat, jak jsou tu spokojeni s ochrannými řetězy, které jsou nasazeny na dvojici 51tunových kolových nakladačů Cat 988K.

Sestava strojů Cat při práci u rozvalu. Obě nápravy kolových nakladačů jsou osazeny ochrannými řetězy

Těžba vápence v lomu Čertovy schody je historicky spjata s americkými stroji Caterpillar. Současná flotila značky Cat se skládá ze tří pevných damprů 775G a dvou kolových nakladačů 988K. Pneumatiky nakladačů o rozměrech 35/65 R33 jsou osazeny vysokopevnostními ochrannými řetězy rakouského výrobce pewag s typovým označením Square Tyro 18. Hmotnost jedné řetězové sady je 1 070 kg a předpokládaná životnost tohoto typu řetězů se v podobných vápencových lomech pohybuje mezi 20 až 30 000 mth. Tady na „Čerťácích” budou řetězy v provozu pět roků, a to proto, že je to plánovaný „životní” cyklus celé flotily a poté dochází k její obměně.

Nakladače Cat 988K pracují v dvousměnném provozu, za každého počasí. Jejich úkolem je nakládat na pevné dampry odstřelenou horninu, která se pak dopravuje k primárnímu drtiči. Denně je takto naloženo a odvezeno až 10 tisíc tun vápence (v roce 2017 bylo dle výroční zprávy vytěženo 1 844 192 tun užitkové rubaminy). Pro představu – minulá sestava (tři pevné dampry, dva kolové nakladače), předaná do lomu v roce 2013, měla za dobu čtyř let odpracováno celkem 70 000 motohodin.

Bez řetězů už ani ránu

Ochranné řetězy na pneumatikách nakladačů jsou dnes již nezbytnou výbavou, bez které si tu těžbu vápence neumí představit. Jak potvrzuje vedoucí provozu těžby a zpracování vápence, Ing. Jiří Blatský, dříve se řetězy neřešily, ale docházelo k přetěžování a nadměrnému opotřebení pneumatik. V prostředí kamenolomů jsou nebezpečím pro pneumatiky také různé úlomky hornin, které mohou pneumatiku poškodit a znehodnotit. „Dříve jsme používali ochranné řetězy různých značek, ale i na základě zaručení se dodavatele strojů Cat máme nyní na nakladačích řetězy pewag. Zatím jsme s nimi spokojení, žádné problémy nebyly,” dodává Jiří Blatský.

Řetězy Square Tyro 18 byly součástí celé zakázky a na pneumatikách již byly nasazeny při předání strojů. Jejich pravidelná údržba je zajišťována servisními techniky pewagu; provozovatel se tak v podstatě o nic nestará. Stroje prochází pravidelnou kontrolou, a pokud se například zjistí, že některé články řetězu jsou povolené, servisní mechanik přijede a speciálním klíčem je dotáhne. Jinak jsou řetězy v podstatě bezúdržbové.

Hustá síť řetězů řady Square Tyro 18 se skládá ze čtverců tvořených čtyřmi plochými články spojenými kroužkem.
Hustá síť řetězů řady Square Tyro 18 se skládá ze čtverců tvořených čtyřmi plochými články spojenými kroužkem.

Jízdní vlastnosti

Funkce řetězů není pouze ochranná, ale při jejich nasazení se také zlepšují některé jízdní vlastnosti stroje, například trakce. Při nakládce odstřelených hornin je zatížení nápravy při pronikání do materiálu vysoké a bez řetězů se stává, že si stroj tzv. hrábne naprázdno. Při vícesměnném náročném provozu tak může docházet například k problémům s diferenciály, stroj se musí odstavit a nechat opravit, což samozřejmě pro provozovatele znamená neplánované náklady. Pokud jsou na kolech ochranné řetězy, jsou pneumatiky opotřebovávány pomaleji a rovnoměrně – tedy odpadá zdlouhavé a náročné prohazování kol (z přední nápravy na zadní a naopak). Na jízdní vlastnosti s nasazenými řetězy se přímo v lomu ptáme také pana Blatského: „Jízdní vlastnosti nakladače s řetězy jsou srovnatelné. Pokud zaprší, tak samozřejmě to na tom mokrém jílu sklouzne, ale to pneumatika taky. Na tvrdém mokrém podloží to klouže také, ale méně než kdyby jel nakladač pouze na pneumatikách.

Statistika nuda je, má však cenné údaje...

Používání řetězů má svoje jednoznačné ekonomické výhody, které lze poměrně dobře vyčíslit. Náklady na jejich pořízení se provozovateli průměrně zaplatí přibližně v polovině jejich předpokládané životnosti. Tady jsou některá fakta. Cena jedné pneumatiky pro kolové nakladače v hmotnostní kategorii nad 30 tun převyšuje 200 tisíc korun! (pneumatika pro nakladač je dokonce dražší než pro pevný damper), přičemž řetězy zvyšují životnost pneumatiky 2,5 až 4násobně. V případě závažnějších defektů pneumatiky, ke kterým může v kamenolomech při nedostatečné ochraně dojít, se návratnost počáteční investice do řetězů ještě zrychlí. Do propočtu návratnosti se dále můžou započítat i ceny servisních prací (při odstávce nebo při prohazování kol z přední na zadní nápravu). Na názor jsme se zeptali také produktového specialisty Zeppelin CZ Jiřího Petra, který se zaměřuje na velké stroje Cat: „Pokud strojník pravidelně neuklízí v místě nakládky materiál rozsypaný během nakládání, zvětšuje se nebezpečí poškození pneumatik nechráněných řetězy. Riziková je i situace, kdy nabírá materiál pořád z jednoho místa rozvalu a nikoliv postupně v celé jeho šířce. Nakladač se pak předními koly dostane do rozvalu tak daleko, že již hrozí poškození boků pneumatik materiálem rozvalu a takové poškození je neopravitelné. Řetězy navíc materiál v místě nakládky při pojíždění drtí a přispívají k lepšímu povrchu etáže,” říká Jiří Petr.

I velký padesátitunový nakladač s ještě o něco těžším damprem se v největším vápencovém lomu u nás téměř ztrácí.
I velký padesátitunový nakladač s ještě o něco těžším damprem se v největším vápencovém lomu u nás téměř ztrácí.

Výběr vhodných řetězů

Jak jsme se při naší návštěvě dozvěděli, klíčové je vybrat ten správný řetěz, protože jinak se řetězy budou chovat v horku, jinak na kamenitém podloží a úplně jinak na měkkém vápenci. Za účelem volby nejoptimálnější varianty je nejprve vhodné zanalyzovat podloží a až na základě této analýzy volit vhodný typ řetězu. Z důvodu eliminace prostojů je nutné počítat i s dostupností servisní péče po celou dobu životnosti řetězů.

Řetězy typové řady Square Tyro 18, nasazené na Cat 988K v lomu Čertovy schody, jsou vyrobené z vysokopevnostní oceli. Označení Square (z angl. „čtverec”) odkazuje ke způsobu, jakým je vypletena konstrukce řetězu. Hustá síť, ochraňující drahou pneumatiku na ostrém kamenitém povrchu, se skládá ze čtverců, tvořených čtyřmi plochými články spojenými kroužkem. Tvrdost řetězu je stanovena dle podloží, na kterém daný stroj pracuje; obecně platí, že u měkčích povrchů (např. vápenec) je zpravidla volený měkčí materiál řetězu. Řetěz rovnoměrně pokrývá běhoun i bok pneumatiky a má speciální povrchovou úpravu (tzv. „hloubková cementace”), která jej chrání vůči otěru a opotřebení.

Kromě nakladačů lze ochranných řetězy nasadit i na jiné typy těžební a stavební techniky, od damprů až třeba po grejdry, ale také třeba na servisní vozy, pohybující se v lomech a pískovnách.

Poděkování za přípravu článku patří firmě Vápenka Čertovy schody a.s. a společnosti Zeppelin CZ, která je výhradních prodejcem stavebních a těžebních strojů Cat v ČR.

Autor: Jan Rybář
Foto: Jan Rybář

Nové

Nakladač s hydromechanickým pohonem má nově i Komatsu. Slibuje až o 30 % efektivnější využití paliva

Zveřejněno 12.11. Japonský výrobce stavebních strojů Komatsu letos ukázal světu 24tunový kolový nakladač WA 475-10, tedy zástupce desáté generace osvědčených strojů. Nový model, který je nyní dostupný i v České republice, se může pochlubit celou řadou vylepšení a… jít na článek

Setkání s těžkou váhou v lomu Mokrá. Cat 990H & Cat 775G

Zveřejněno 4.11. Často si čtenáři píšou o článek s velkými stroji. Rádi jim v tomto vyhovíme a na mušku si rovnou vezmeme to největší, co se dá v českých lomech a pískovnách vidět. Konkrétně čelní kolový nakladač Cat 990H z roku 2010, který pracuje ve vápencovém… jít na článek

Neobvyklý stroj nazývaný čapí noha těží kaly a rekultivuje krajinu na Karvinsku

Zveřejněno 30.10. Pásové rýpadlo je nasazeno u Dolu ČSA, kde nakládá kaly vzniklé při dobývání černého uhlí do nákladních automobilů. Konkrétně se jedná o model CASE CX250D Long Reach, nicméně čapí noha zde označují všechny stroje s prodlouženým ramenem. Na použitou… jít na článek