Profibagr.cz - Náhradní díly pro stavební a zemědělskou techniku
Dnes je 29.3. – svátek slaví Taťána

Trochu bagr, trochu lokomotiva. Na dráze rýpadlu M323F jedna kabina nestačí

Zveřejněno: 13. 7. 2020

Caterpillar vstupuje na trh s novinkou – dvoucestným modelem Cat M323F. Jaký je nový stroj a co všechno je na něm kvůli provozu po kolejích jinak?

Cat M323F je kompletně postavený pro provoz na železnici

Pro mnohé z nás se první příležitost prohlédnout si zbrusu nový Cat M323F objevila na loňském veletrhu BAUMA. Už tam mě tento pozoruhodný stroj zaujal a těšil jsem se, až bude příležitost seznámit se s dalšími podrobnostmi. A ta nastala nyní.

Na první pohled je zřejmé, že Cat M323F je speciální stroj. Tady se nejedná o obyčejné kolové rýpadlo, ke kterému někdo přišrouboval kola z lokomotivy, toto je stroj kompletně postavený pro provoz na železnici. Základem proto není jeden, ale hned dva stroje. Podvozek, resp. jeho základ, pochází z rýpadla M318, nástavba potom z menšího typu M316. A obojí je modifikováno. A tím myslím opravdu hodně modifikováno.

Na železnici hrají roli stabilita a kompaktnost

Proč byly vybrány právě tyto základy pro dvoucestný stroj? Zbyly zkrátka na skladě? Vůbec ne, vývojáři stavěli stroj, který bude díky pořádné základně stabilní, avšak zároveň kompaktní. V případě železnice totiž hrají roli i milimetry. Vlak nemá kam uhnout, jeho dráha je pevně daná a i minimální přesah do jízdního profilu sousední koleje znamená, že jsou mimo provoz rázem obě dvě. Pokud však máte Cat M323F, můžete být v klidu, kompaktní nástavba sousední kolej neohrožuje, vlaky nemusí zastavit a práce mohou pokračovat.

Vývoj druhé kabiny

Pro některé úseky trati drážní předpisy požadují přítomnost tzv. pilota, řečí oficiálnější potom osobu znalou trati. A právě pro tohoto strojvedoucího je určena druhá kabina. Vývojáři Caterpillaru si přitom vtipně poradili s jejím umístěním. Aby nepřekážela při údržbě stroje, je průchozí, k servisním místům na nástavbě je tak stále perfektní přístup.

Cat M323F ve zkratce

  • Kompaktní rozměry a poháněné železniční podvozky umožní rýpadlu nezasahovat mimo jízdní profil a nebýt tak rizikem pro kolejiště ani okolní dopravu.
  • Snadná údržba je základem úspěchu. Všechny hlavní servisní body Cat M323F jsou proto dosažitelné pohodlně ze země.
  • Na dráze jedna kabina nestačí. Cat M323F nabízí hned dvě prostorné a bohatě prosklené kabiny.
  • SMART CONTROL SYSTEM nedovolí žádné potíže. Díky armádě čidel Cat M323F velmi dobře ví, co si může dovolit.

Přenos výkonu na železnici

Konstruktéři rýpadla Cat M323F se rozhodli použít způsob přenosu výkonu na železnici, označovaný také jako typ 9A. Celý stroj se tak zvedá nad koleje, přičemž železniční podvozky bylo třeba dovybavit samostatnými motory. Toto řešení má hned několik nepopiratelných výhod. Kdo z vás už se kdy v centru města snažil svižněji rozjet s autem na tramvajových kolejích, ten to jistě zná. Pneumatiky zkrátka nejsou stavěny na přenos síly na hladký kov. Jakmile zaprší, bude se pneumatika jen bezmocně protáčet.

Cat M323F je stroj se všemi čtyřmi železničními koly přímo poháněnými. Může tahat až čtyři vagóny a nemá potíže s rozjezdem ani za špatného počasí. Zdvihnutím pneumatik nad koleje zároveň stroj nezasahuje mimo jízdní profil vlaků. To je důležitá věc, moderní železnice obsahuje celou řadu senzorů a čidel, která sledují nejen polohu vlaků, ale i to, zda teplota jejich podvozků či vibrace nepřesahují limity. Tato čidla nepředstavují pro stroj Cat M323F žádnou překážku.

Elektronický systém společně s mohutným protizávažím zajišťuje bezproblémové a přesné ovládání stroje. Například při práci s podbíjecím agregátem
Elektronický systém společně s mohutným protizávažím zajišťuje bezproblémové a přesné ovládání stroje. Například při práci s podbíjecím agregátem

Elektronika

Dvoucestná rýpadla všech výrobců se potýkají s jedním zásadním problémem, kterým je stabilita. Tam, kde se jiné stroje mohou zapřít o mohutné podvozky, mnohdy doplněné o radlici a patky, mají stroje na železnici pod sebou jen kolejnice, o nic dalšího se zapřít nemohou. Konstruktéři Caterpillaru proto připravili pro Cat M323F elektronický systém, který společně s mohutným protizávažím zajišťuje bezproblémovou práci se strojem.

Elektronika SMART CONTROL SYSTEM neustále sleduje zatížení, těžiště či polohu ramene i natočení nástavby a hlídá, aby se M323F nedostal za své limity. Hraniční poloha tu není pomyslnou zdí, do které stroj se škubnutím narazí, aby se nedostal do pozice, ze které už není návratu. Vše pracuje plynule a komfortně a uživatel může stroj využívat bez obav až do krajnosti s vědomím, že se vždy včas a plynule sám zastaví, jakmile dosáhne svého limitu. Pro větší spolehlivost i bezpečí jsou všechna čidla na stroji zdvojená.

Konkurenceschopný stroj

Dlouhé čekání se vyplatilo. Nové dvoucestné rýpadlo Cat M323F přichází na trh s propracovanou konstrukcí, která usnadní práci a chrání před poškozením sebe sama i železnici. Kompaktní stroj je přímo nabitý elektronikou, díky které je jeho ovládání maximálně snadné a komfortní. Konkurence právě získala nebezpečného soupeře.

Autor: Jan Křeček
Foto: Jan Křeček
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
 

Nové

Pojízdné pístové kompresory z Chrástu. Nechyběly na žádné československé stavbě

Zveřejněno 27.3. Většinu své služby stály mimo pozornost jakýchkoliv nadšenců. Často zastrčené stranou někde v rohu staveniště. Je to pochopitelné – nejednalo se o působivé pohybující se siláky, kteří by zvedali těžká břemena či rozrývali nepoddajnou zeminu. Pokud… celý příspěvek

S-DEUTZ jste vždy o krok napřed. Ucelená nabídka služeb pro maximální péči o motor

Zveřejněno 25.3. Společnost DEUTZ AG, významný výrobce motorů přináší pro své stávající i potenciální zákazníky nové služby nesoucí název S-DEUTZ. Proč písmeno S na začátku? Protože jsou v něm zahrnuta hned tři anglická slova začínající na „S“ vystihující služby –… celý příspěvek

DEMTEC Service představuje automatické rychloupínací systémy OilQuick

Zveřejněno 22.3. Výměna mechanického a hydraulického příslušenství na stavební stroje nebyla snad nikdy jednoduší. Z pohodlí kabiny, s maximálním jištěním a doslova za pár vteřin zvládne průměrně zkušený strojník vyměnit pracovní nářadí na svém stroji. Společnost… celý příspěvek