SGEF - Financování stavební techniky
Dnes je 18.10. – svátek slaví Lukáš

Terex & Kobelco: sehraná dvojka pro tu nejtěžší práci

Zveřejněno: 3. 7. 2019

Neobvyklá dvojice strojů zajišťuje nakládku a dopravu horniny k drtiči. Bezmála 65tunový pevný damper Terex TR70 a těžební rýpadlo Kobelco SK 850 LC-10 jsou již v tuto chvíli v ostrém provozu v kamenolomu Slapy u Tábora. Zbrusu nový bagr je navíc jeden z prvních exemplářů v rámci celé Evropy.

Poslední citlivé zarovnání nákladu lžící, pak zatroubit a hurá k násypce.

Ve zdejším lomu, patřící společnosti Českomoravský štěrk, a. s., má firma COMETT PLUS na starost těžbu a přepravu kamene a v její flotile najdeme v podstatě celou produktovou řadu Terex Trucks, určenou pro český trh. Nový model TR70 doplnil stávající dampry TR60, TR45 a kloubový damper TA300. Naproti tomu zmíněné Kobelco je unikátem dokonce v rámci celé Evropy – jako vůbec první prodaný stroj zamířilo do Tábora z mnichovského veletrhu bauma.

Na oba stroje jsme se ještě před prvním nasazením v lomu zajeli podívat do Tábora na dny otevřených dveří, které firma COMETT PLUS pravidelně pořádá. Záběr této firmy je široký, její doménou je především autobusová a městská hromadná doprava, mezinárodní nákladní doprava, opravárenská činnost, ale i cestovní kancelář. Na skvěle zorganizované akci patřily dva těžební kolosy Terex a Kobelco k hlavním lákadlům, spolu s historickými autobusy Škoda RTO, nákladními vozy LIAZ apod. Průvodcem na akci nám byl Ing. Radek Šrůma, ředitel divize nákladní dopravy ve firmě COMETT PLUS. „Na Terexu se nám hlavně líbí, že stroje jsou spolehlivé po mechanické stránce a není v nich tolik elektroniky, čidel a podobně. Na práci v kamenolomu je to ideální stroj, a navíc i za rozumný peníze,” říká Radek Šrůma. Při té příležitosti nezapomene pochválit také dodavatele, firmu AUSTRO Baumaschinen, která tuto zakázku kompletně zrealizovala a stará se o veškerý servis dodávané techniky. „Vedle pravidelné údržby a servisu nám také například školí posádky,” dodává. Odvoz vytěženého kamene se dříve řešil pomocí klasických „sklápěček”, například tatrovek, nicméně postupně se ukázalo, že velkokapacitní těžba kamene je s velkými kolovými dampry mnohem efektivnější. V lomu Slapy převezou dampry Terex až 4,5 tisíce tun kamene denně a s nákladem se musejí vyšplhat k násypce drtičky z pětietážového lomu. A to už je pořádný test odolnosti...

Sestava nových strojů Terex a Kobelco v odpoledním červnovém slunci.
Sestava nových strojů Terex a Kobelco v odpoledním červnovém slunci.

Zátěž, kterou každý nezvládne

Pomocí damprů Terex se v lomu Slapy převáží vytěžený kámen k násypce drtiče. O jejich nakládku u rozvalu se stará nové pásové těžební rýpadlo Kobelco, vybavené čtyřkubíkovou lopatou RENOMAG z vysoce otěruvzdorného plechu HARDOX. Podle objemové hmotnosti materiálu se do jedné lopaty vejde 8 tun kameniva. Brodit a následně šplhat s 65tunovým nákladem (celkem je včetně váhy stroje v pohybu až 140 tun) do horního patra už vyžaduje pořádnou sílu a tah. V případě nového dampru TR70 se o to postará dvanáctiválec Detroit Diesel MTU o objemu 24 000 cm3 a výkonu 567 kW / 2 100 ot./min. a s max. točivým momentem 3 323 Nm / 1 350 ot./min. Vodou chlazený motor má přímé vstřikování paliva a je vybaven turbodmychadlem s chlazením plnicího vzduchu. Přenést takovou sílu ke kolům pomáhá elektronicky řízená převodovka s automatickou uzávěrou v každém režimu provozu. Převodovka je uložena uprostřed rámu a je spojena s integrovaným měničem krouticího momentu a hydraulickým retardérem převodové skříně. Řazení je pod dohledem elektroniky velmi přesné; posádka má také k dispozici volitelné režimy řazení Power a Economy, kterými lze výkon dampru přizpůsobit prováděné práci.

Jedna věc je tah a síla, druhá pak rám a podvozek, který si musí umět s těmito „těžkými vahami” poradit. TR70 používá skříňové ocelové nosníky s vysoce pevnými ocelovými odlitky (pevnost 290 MPa), které jsou v místech namáhání ještě zesíleny (ocelolitina s pevností 655 MPa). Dostat se hladce s naloženým nákladem přes všechny překážky umožňují robustní tlumiče a pérování – nezávisle odpružená přední kola využívají vinuté pružiny a tlumiče (dusík–olej s regulací); zadní hnací náprava s příčným stabilizátorem je výkyvně spojena s rámem stroje (tzv. „A” zavěšení) a je v ní namontován planetový převod, který vyrovnává rozdíly v obvodových rychlostech obou kol. Také u zadní nápravy jsou tlumiče se systémem dusík–olej s regulací.

Zastavení stroje je plně v kompetenci hydraulicky ovládaného brzdového systému s nezávislým okruhem pro přední i zadní brzdy. Pro okamžitou brzdnou reakci má každý okruh dusíkový akumulátor. Samozřejmostí je pak v této kategorii strojů retardér – u TR70 může obsluha využít buď nápravový retardér v kombinaci s brzdami, nebo hydraulický retardér v převodovce.

Korba dampru je svařenec ve tvaru podélného „V” a je podélně i příčně vyztužena rámem. Aby se náklad nelepil ke dnu, je korba vyhřívána pomocí výfukových plynů. Aby se při jízdě neztrácel a dobře se vysypával, například jako v tomto případě do násypky drtiče, je vzadu dno korby zešikmeno o 15 °. Zdvih korby zajišťují dvoustupňové hydraulické válce; hydraulický systém zdvihacího zařízení je nezávislý na provozním okruhu řízení stroje.

Komfortní kabina dampru je v této kategorii nutností a Terex myslel v tomto směru opravdu na vše. Těžkou dřinu v lomu pomáhá obsluze zvládat rozsáhlá výbava, nechybějí například vzduchem odpružená a vyhřívaná sedačka, výkonná klimatizace včetně přetlakového větrání, tónovaná skla kabiny proti odrazu slunečních paprsků, autorádio, sedačka spolujezdce nebo couvací kamera s barevným displejem.

Dampry značky Terex od firmy AUSTRO Baumaschinen odvádí v lomu Slapy výbornou práci. Společnost COMETT PLUS se také může spolehnout na rychlý servis, včasné dodání náhradních dílů a také na know-how servisních mechaniků AUSTRO Baumaschinen, kteří jsou školeni a certifikováni přímo výrobcem. To vše je vysokou přidanou hodnotou ke kvalitám pevných i kloubových damprů Terex a žádná těžařská firma se bez těchto služeb neobejde.

Pevné dampry Terex vydrží v průměru na jedno natankování dva pracovní dny. Spotřeba nového stroje kolísá mezi 21 l/mth (nenaložený) až po 26 l/mth při jízdě v naloženém stavu.
Pevné dampry Terex vydrží v průměru na jedno natankování dva pracovní dny. Spotřeba nového stroje kolísá mezi 21 l/mth (nenaložený) až po 26 l/mth při jízdě v naloženém stavu.

Kobelco SK850 LC-10

Již desátá generace těžebních pásových rýpadel představuje výkladní skříň japonských technologií. Zbrusu nové rýpadlo Kobelco předala zákazníkovi firma AUSTRO Baumaschinen a stejně jako u damprů Terex se také stará o veškerý jeho servis a dodávku náhradních dílů. Jednou z podmínek společné dodávky strojů byla nízká spotřeba paliva na mth a nové Kobelco v tomto směru umí. Moderní elektronicky řízený motor s přímým vstřikováním má výkon 510 koní, množství vstřikovaného paliva je hlídáno čidly, které snímají aktuální zátěž stroje, a díky tomu dochází k optimalizaci spotřeby PHM. Motor je nízkootáčkový (také vede k lepší spotřebě a klíčové komponenty nejsou tak namáhány), na základě prováděné práce může obsluha volit mezi třemi provozními režimy. Jak už bývá u značky Kobelco zvykem, uvnitř má posádka k dispozici příkladně zpracované pracoviště včetně LCD ovládacího displeje s kontrastním podsvícením. „Nové rýpadlo má výbornou stabilitu, je nižší oproti předchozímu stroji a tiché. Strojník byl zvyklý na vyšší stroj, takže si ještě před první ostrou směnou zvýšil podloží,” dodává náš průvodce Radek Šrůma. Firma AUSTRO Baumaschinen touto zakázkou jen potvrdila, že je expertem na komplexní dodávky těžkých těžebních strojů, a to včetně těch nejnovějších dostupných modelů. Krátká dodací lhůta, flexibilita vůči zákazníkovi a komplexní servis včetně finančních služeb – to jsou atributy, na kterých brněnská firma svoji obchodní „politiku” staví.

Za vstřícné přijetí děkujeme zaměstnancům firmy COMETT PLUS z Tábora, zejména panu Radkovi Šrůmovi, a společnosti AUSTRO Baumaschinen za poskytnutí technických informací a zprostředkování reportáže.

Autor: Jan Rybář
Foto: Jan Rybář

Oborové členění

Nové

NorWit oslavil 25 let! Čtvrt století očima lidí, kteří byli u toho

Zveřejněno 18.10. Některá pozvání se neodmítají. Patří mezi ně například pozvánka na Den otevřených dveří od firmy NorWit. Proč? Sympatická rodinná firma je svými akcemi pověstná, a mimo to letos slavila 25 let na českém trhu. Pro zákazníky připravila na pobočkách v… jít na článek

Spojení sil: Unikátní Mercedes-Benz s vrtací soupravou umí zpevňovat skály na vzdálenost až 34 metrů

Zveřejněno 16.10. U Labské přehrady ve Špindlerově Mlýně měla premiéru jedinečná souprava na podvozku vozidla Mercedes-Benz Arocs 8×6. Unikátní na zakázku postavené speciální vozidlo se zpevněným podvozkem, dálkově ovládanou hydraulickou rukou a s vrtací soupravou… jít na článek

Demoliční rypadlo v Aglomeraci Vítkovice. Speciál s hmotností 95 tun a výškovým dosahem 33 metrů

Zveřejněno 10.10. Území Aglomerace Vítkovice má rozlohu šedesáti hektarů a posledních dvacet let bylo opuštěné. V současné době se sanuje a v lokalitě je rušno. Z celé řady techniky, kterou zde nalezneme, nás na první pohled upoutá demoliční rypadlo Liebherr R 960.… jít na článek