Profibagr.cz - Náhradní díly pro stavební a zemědělskou techniku
Dnes je 18.4. – svátek slaví Valérie

Speciální dozer CASE míří na Slovensko. Přetlakový systém kabiny ochrání obsluhu před azbestem, benzenem nebo amoniakem

Zveřejněno: 29. 5. 2020

Střední kategorie dozerů tohoto amerického výrobce patří mezi tuzemskými zákazníky k oblíbeným strojům. Nejnovější model 1150M určený do zemařiny, tedy vybavený PAT radlicí, 2D nivelací od výrobce Leica a zadním ripperem, můžeme již několik týdnů potkat na Brněnsku. Jeho větší sourozenec v konfiguraci „waste-handler“ teprve dorazil z belgického přístavu do ČR, odkud bude převezen na Slovensko zpracovávat nebezpečné odpady.

Dozer CASE2050 XLT v době redakční uzávěrky dorazil z belgického přístavu do Brna, odkud poputuje na Slovensko na skládku nebezpečného odpadu v Budmericích

Dozer CASE 2050M, o kterém je řeč, je zajímavý tím, že je ustrojený jako „waste-handler” a má speciální výbavový kit BM Air. Kit je vyráběn v Holandsku a jak nám potvrdil sám dovozce, zahrnuje speciální přetlakový systém kabiny a snadno vyměnitelné kabinové filtry kazetového typu s aktivním uhlím, zajišťující ochranu proti prachu a škodlivým látkám včetně azbestu, benzenu nebo amoniaku. Součástí instalace je i přídavný ovládací modul v kabině s barevným dotykovým displejem, na kterém se zobrazují důležité údaje včetně zbývající kapacity zvoleného filtru. Běžně se tato výbava kompletuje až u nás, nicméně kvůli bezpečnostním opatřením proti Covid-19 probíhá nyní montáž rovnou v přístavu. Tento dozer, vybavený Semi U radlicí o objemu 5,57 m3, v nejbližších dnech poputuje ke slovenskému zákazníkovi do Budmeric, kde se nachází skládka nebezpečných odpadů. Dozer CASE v této neobvyklé konfiguraci už dovozce dodával, a to klientovi do Polska. Právě zkušenosti a reference z Polska pomohly k realizaci současné zakázky na Slovensku. V článku si dozery CASE řady M podrobněji představíme.

Detail filtračního zařízení BM Air. Filtrace pracuje na bázi aktivního uhlí a je účinná proti celé řadě škodlivých látek jako jsou benzeny nebo azbest
Detail filtračního zařízení BM Air. Filtrace pracuje na bázi aktivního uhlí a je účinná proti celé řadě škodlivých látek jako jsou benzeny nebo azbest

Kvalita „Made in USA”

Málokdo ví, že výrobce CASE má s dozery letitou zkušenost a že to byl právě on, kdo do výroby zavedl několik inovativních prvků. Na začátku 50. let byl například na dozeru poprvé namontovaný jednoduchý měnič momentu, od 30. let se v konstrukci uplatnily trvale mazané pásy s utěsněnými pouzdry. Další „zlepšováky” následovaly na počátku 60. let, kdy CASE koupil tehdejšího výrobce ATC, spolu s nímž před tím vyráběl pásové stroje pod značkou Terratrack. Další zlom, co se týče vývoje pásových dozerů, přišel v roce 1974. Do této doby se datuje například ekvistatická geometrie podvozku pásových strojů CASE nebo robustní pásy s vysokou životností. V novodobější historii jsou milníky roky 2008 (představení duálního hydrostatického pohonu – tzv. Dual Path) a dále rok 2013 (nová řada dozerů M se chlubila prvním SCR systémem pro úpravu výfukových plynů na tomto typu strojů). Rok 2017 pak předznamenal zatím poslední facelift M řady dozerů, který zahrnoval vylepšenou kabinu a upravenou podvozkovou část, včetně nových pásů s ultra-dlouhou životností, kterou dodává osvědčený výrobce Berco. Všechny dozery řady M jsou v současnosti kompletovány ve Spojených státech amerických, kam se se soustřeďuje také převážná část vývoje.

Dozer v konfiguraci waste-handler na ilustračním fotu výrobce
Dozer v konfiguraci waste-handler na ilustračním fotu výrobce

Vyspělá pohonná jednotka

Základem úspěchu dozerů řady M je pohonná jednotka. Vylepšený motor, splňující emisní normy Tier 4, je úsporný, tichý a přitom dostatečně výkonný. Přeplňovaný motor s mezichladičem stlačeného vzduchu spoléhá na osvědčené vícebodové vstřikování a má velmi vysokou účinnost spalování. Protože je palivo spalováno při velmi vysokých teplotách, eliminuje se tak množství vyprodukovaných pevných částic. Velký podíl na účinnosti pohonných jednotek CASE má samostatně řešený přívod vzduchu, který je oddělen od výfukového systému. Vyladěný motor má plochou křivku točivého momentu a poskytuje dostatek výkonu a točivého momentu i při nízkých otáčkách, čímž dochází k jeho menšímu opotřebovávaní. Ani při práci s tvrdou zeminou tak obsluhu neobtěžuje nadměrným hlukem a vibracemi. Ostatně v obou těchto parametrech patří dozery CASE řady M ke špičce na trhu.

S ohledem na šetrnost k životnímu prostředí přišli konstruktéři CASE s vylepšeným SCR systémem, fungujícím na principu vysokotlakého vstřikování roztoku močoviny (AdBlue) do výfukových plynů. Motory CASE mohou spalovat i diesel s podílem biosložek až 20 %. Pro zajištění plynulé práce za jakýchkoli podmínek mají dozery CASE funkci jednorázového zvýšení výkonu motoru o 16 % (při konstantních otáčkách 1 800 rpm).

V rámci faceliftu byla vylepšena také chladicí soustava dozerů. U typů 1650M a 2050M výrobce namontoval hydrostaticky poháněný ventilátor se zpětným chodem a s funkcí automatické regulace otáček podle aktuálního výkonu. Tato automatika má také svůj podíl na nižší spotřebě paliva. Chladiče, montované bez vrchního překrytí, mají větší plochu, nasávají více vzduchu a výrazně přispívají k vysokému chladicímu výkonu.

Vybrané parametry dozerů CASE řady M
Vybrané parametry dozerů CASE řady M

Nové pásy s delší životností

Komerční úspěch všech pásových dozerů se odvíjí nejen od jejich výkonu, ale také od stability a ovladatelnosti. Výrobce CASE je historicky podepsán pod řadou vyspělých konstrukčních řešeních pásových podvozků a generace dozerů řady M pokračuje v těchto šlépějích. Nové robustní ULTRA-LIFE pásy s mazanými pouzdry mají prodlouženou životnost, poskytují strojníkovi podporu i v těžkém terénu a v neposlední řade snižují vnější hluk. Nová třída vysokopevnostních podvozků Berco se majitelům odvděčí nižšími provozními náklady (až 50 % provozních nákladů u dozerů se týká pásových podvozků).

Skvělá viditelnost a pohodlí

Nové dozery řady M mají výše posazenou kabinu, která je ještě o 100 mm předsunutá dopředu. Výrobce tak vyšel vstříc požadavkům strojníků, kteří tak mají nyní při hrnutí materiálu skvělý výhled. V kabině vládne pohodlí a ticho. Strojník má k dispozici širokou vzduchem odpruženou sedačku s tuhým opěrákem, přístrojový panel má podobu elegantní kapličky se čtyřmi analogovými budíky, centrálním displejem a řadou jednoduchých kolébkových přepínačů. V letních měsících přijde vhod výkonná klimatizace. Ovládání pojezdu pomocí elektrohydraulicky ovládaného joysticku je vyvážené; navíc se dá odezva joysticku nastavit dle preferencí strojníka. Pomocí zpomalovacího pedálu se ovládá buď pouze pojezdová rychlost, nebo rychlost a zároveň otáčky motoru. Pro maximální zjednodušení ovládání jsou k dispozici automatické funkce pro ovládání radlice. Lze nastavit citlivost ovládání (3 úrovně; nastavuje se přímo na joysticku); dále je tu speciální funkce pro srovnávání terénu (pomocí tlačítka se omezí pohyb radlice) a tzv. „shaking mode” (pomocí tlačítka dojde k vyklepání materiálu z radlice; užitečná funkce při práce na lepkavém podloží).

Ovládací panel dozerů CASE řady M je přehledný a jednoduchý
Ovládací panel dozerů CASE řady M je přehledný a jednoduchý

Příprava pro 2D i 3D nivelace

Dozery M mohou být na přání zákazníka už v továrně vybaveny přípravou na 2D nebo 3D nivelační systémy od všech známých výrobců. V rámci volitelné výbavy lze také namontovat tažné zařízení, přípravu pro naviják, rozrývač s třemi trny, ochranné mříže na kabinu, přídavné osvětlení nebo takové speciality jako je například již zmíněný BM AIR kit pro práci na skládkách s nebezpečnými odpady.

Snadná údržba

Už zvolený způsob pohonu (hydrostatický) je dobrým předpokladem pro nízkou poruchovost a menší servisní nároky. V případě dozerů CASE je výhodou také montáž pohonného ústrojí přímo na hlavní rám stroje, což má tu výhodu, že při jeho servisu není nutné současně odmontovávat hydrostatické komponenty. Přístup k převodovému ústrojí je chytře schovaný pod poklopem pod sedačkou a strojník se k němu snadno dostane rovnou na stavbě. Není přitom nutná nějaká složitá demontáž. Body tzv. „denní údržby” jsou logicky seskupeny a kvůli lepší bezpečnosti jsou přístupné ze země; palivová nádrž spolu s nádrží pro AdBlue a hydraulickou kapalinu je umístěna za kabinou v zadní části stroje. Velmi chytře je řešeno barevné schéma pro vyznačení přístupu k důležitým servisním místům (měrky olejů, filtry, akumulátor nebo nouzové vypínače).

Závěrem

Střední dozery CASE řady M jsou etalonem spolehlivosti a vysoké výkonnosti již řadu let. Oproti předchozí řadě (K) jsou úspornější, mají delší servisní intervaly a vylepšené ovládání. Facelift z roku 2017 přidal ještě odolnější pásy a úpravu podvozkových dílů. Dle vyjádření dovozce navíc mají zákazníci k dispozici též širokou volitelnou výbavu a nabídku originálního příslušenství.

Autor: Jan Rybář
Foto: Jan Rybář, CASE
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
 

Nové

Variantné modulárne riešenia kompaktného nakladača Valet 150 a jeho prídavných zariadení

Zveřejněno 3.4. Kompaktný nakladač Valet 150 vznikol v rámci vývojového projektu na Ústave automobilového inžinierstva a konštruovania Strojníckej fakulty Slovenskej Technickej Univerzity v Bratislave. Postupne vznikali variantné riešenia tohto mobilného pracovného… celý příspěvek

Těžba v arizonských dolech bude automatizovaná

Zveřejněno 1.4. Ve významné arizonské těžební lokalitě Bagdád bude předán celý proces těžby dálkově řízeným strojům. Klíčovým prvkem inovace je systém Cat MineStar Command for Hauling, který přináší zásadní změny v oblasti bezpečnosti, produktivity i efektivity. celý příspěvek

Hutnicí techniku Bomag nyní pořídíte s extra slevou a rozšířenou výbavou

Zveřejněno 29.3. Společnost NorWit, oficiální distributor ručně vedené hutnicí techniky Bomag, připravila pro letošní stavební sezonu cenovou akci na vybrané stroje tohoto výrobce. celý příspěvek