Kategorie pracovních strojů TATRA, u kterých se výrobce zaměřuje na využití maximální technické přípustné nosnosti mimo pozemní komunikace, disponovala zatím verzemi TATRA PHOENIX 6×6 a 8×8, které úspěšně nahradily vozidlo TATRA JAMAL (T163). Rostoucím nárokům uživatelů na produktivitu při zachování relativně nízkých celkových provozních nákladů (či v přepočtu na přepravenou tunu) vychází kopřivnická automobilka vstříc s dalším terénním speciálem.
Technické parametry a funkce
Vozidlo TATRA PHOENIX 10×10 s celkovou hmotností 60 t je již připraveno na provoz po ukončení výjimky, kterou měly pracovní stroje v rámci platných emisních předpisů, a disponuje tedy motorem Paccar MX-13 ve verzi Euro 6. Moderní řadový šestiválec s integrovaným EGR systémem, turbodmychadlem s proměnnou geometrií lopatek a s výkonem 510 koní je doplněn novou, zcela automatickou sedmirychlostní převodovkou Allison 4700. Samozřejmostí bývá u těchto těžkých aplikací převodovka s integrovaným retardérem. Tato kombinace vytváří předpoklady pro práci vozidla ve velmi náročných podmínkách a řidičům dává notnou dávku jistoty pohybu. Hnací trakt je doplněn o dvourychlostní sestup, který se u tohoto vozidla vyplatí i při pohybu mimo pozemní komunikace – řada provozů je dnes vybavena technologickými cestami, na kterých jistě přijde vhod přeřazení na rychlejší převodový poměr. Samozřejmostí je připojitelný pohon předních náprav, který využijete při jízdě mimo zpevněné komunikace.
Náprava a pneumatiky
Ovládání vozidla usnadňuje řízená zadní náprava, která při celkové délce podvozku 10 380 mm s rozvorem mezi 2. a 3. nápravou 2 560 mm zmenšuje vnější obrysový průměr zatáčení na „pouhých” 23 metrů, což je hodnota dosahovaná vozidly v konfiguraci 8×8. Pneumatiky si uživatel může zvolit podle svých provozních podmínek, k dispozici má ale ve formě volitelné výbavy centrální dohušťování pneumatik. To přijde vhod zejména při zemních a výkopových pracích, zakládání staveb a při pohybu v měkčím, podmáčeném terénu.
Korba
Speciál TATRA PHOENIX 10×10 je osazen korbou vyhřívanou výfukovými plyny. Slovenský výrobce VS-mont přichází u této verze s kónickým tvarem urychlujícím díky rozšíření u zadního čela vysypání materiálu. Korba může být navíc doplněna vibrační deskou, která vyprázdnění také značným způsobem urychluje. Vzhledem k faktu, že teplota výfukových plynů u motorů Euro 6 je nižší než u předchozích verzí, přistoupila společnost VS-mont ke zvětšení vyhřívané plochy tak, aby ani při silných mrazech nedocházelo k přimrzání materiálu. Nad kabinou nechybí typický ochranný rám dle ROPS/FOPS, který je vyžadován a mnohdy jej nelze nahradit delším kšiltem korby z důvodu výšky při sklápění.
Řada zákazníků již měla možnost si toto vozidlo vyzkoušet během CAT® – TATRA Road Show. Ti, kteří se do Ledčic či Hrušovan nedostali, budou mít ještě šanci podniknout testovací jízdu na veletrhu Expo Mokrá 2016 v Horákově.