Dnes je 5.8. – svátek slaví Kristián

Připraveni na zimu? Řetězy pro traktory se osvědčily v horských oblastech

Zveřejněno: 18. 12. 2019

Je tu zima a silničáři tak chystají techniku, která bude potřeba při odklízení sněhové nadílky. Udržovat sjízdné a bezpečné komunikace není nutné pouze na dálnicích, ale také v horských oblastech, kde bývá sněhová pokrývka největší a také provoz tu díky rozmachu lyžařské turistiky rok od roku houstne. Neocenitelným pomocníkem jsou pak v takových oblastech speciální sněhové řetězy, které zvyšují trakci na kluzkém povrchu a pomáhají technice odevzdat na sněhem pokrytých vozovkách maximum výkonu.

Traktor John Deere při každodenní úpravě vozovek ve Vrchlabí. Nasazené řetězy pewag nesou typové označení „Dvojitá traktorová stopa“ (foto z minulé zimy)
Přidat na Seznam.cz Přidat na Google News

Na zkušenosti se sněhovými řetězy pro traktory jsme se, ještě v průběhu minulé zimy, vypravili zeptat do Vrchlabí, kde s nimi mají dlouholetou zkušenost. Řetězy tu používají na čtveřici traktorů, jednak na klasických Zetorech, ale i na novějším traktoru z produkce John Deere. Řetězy jsou z produkce rakouského výrobce pewag, Sezóna tu pro technickou správu Služeb města Vrchlabí začíná zpravidla v půlce listopadu. Posádky mají pohotovost, výjezdy se koordinují pomocí vysílaček a k pravidelné údržbě vozovek a chodníků dochází hlavně v noci, aby nebyl narušený běžný denní provoz.

Když to padá, nezastavíte se...

I při běžných sněhových podmínkách bývá kolem Vrchlabí v terénu všechna dostupná technika. Jak nám sděluje Martin Tauš, vedoucí provozu Služeb města Vrchlabí, do spádové oblasti údržby náleží úseky s celkovou délkou přes 120 km. K nim se počítají nejen silnice, ale i nezpevněné povrchy, chodníky, přístupové cesty k horským chatám a hotelům nebo parkoviště. Rajony se přitom neustále rozšiřují a při běžných podmínkách se každý úsek jezdí dvakrát. Pro znalé turisty možná bude zajímavá informace, že nejobtížnějšími úseky co se týče údržby je oblast Herlíkovic a pak Kamenná cesta. Občas jsou traktory nasazovány také při odtahu vozidel, i když, jak říká Martin Tauš, nepatří to úplně do jejich kompetence.

Kombinace silného stroje a odolných řetězů v praxi. Jak je vidět z fotografie, i prohrnování vysokého bloku zmrzlého sněhu na nezpevněné komunikaci není pro John Deere s řetězy pewag žádný problém
Kombinace silného stroje a odolných řetězů v praxi. Jak je vidět z fotografie, i prohrnování vysokého bloku zmrzlého sněhu na nezpevněné komunikaci není pro John Deere s řetězy pewag žádný problém

Řetězy, které drží nejen stopu...

Sněhové řetězy pewag pro traktory jsou dnes ve Vrchlabí zastoupeny všemi typovými řadami. Jedná se o řetězy s typovým označením Dvojitá traktorová stopa, Universal a prémiové Universal ED. Ty se vyznačují hustší řetězovou sítí a používají se zejména na nezpevněném povrchu, kde vyniknou jejich mimořádné trakční vlastnosti a také odolnost, daná navařenými oděrovými čepy. Jinak se nasazování řetězů na traktory řídí jednoduchou logikou: ty novější řetězy s méně opotřebovanými články se používají u Zetorů, starší řetězy pak na novějším traktoru John Deere, který už má uzávěrku diferenciálu a nedochází tedy u něj k tak tvrdým prokluzům kol jako u Zetorů. Starší traktory se zadní a šípovou radlicí najdeme spíše ve vrchlabských kopcích, novější John Deer pak na hlavních komunikacích nebo parkovištích. Jak nám potvrzuje Martin Tauš, bez sněhových řetězů by ve spádové horské oblasti byla údržba nemyslitelná.

Specifikace sněhových řetězů pewag pro traktory

Základem sněhových řetězů Universal je robustní hexagonální řetězová síť s kovanými středovými háčky, které pomáhají zvládat trakci i v těch nejextrémnějších podmínkách. Všechny traktorové řetězy jsou vyrobeny z vysoce trvanlivého materiálu s úpravou TitanGrip®.

Řetězy Dvojitá traktorová stopa jsou určeny pro traktory v lehkých až středně těžkých podmínkách. Jedná se o řetěz klasické konstrukce se svařenými články a s nalisovanými podpůrnými články pro lepší trakci. Řetězy Universal ED jsou vysoce oděruvzdorné, vhodné pro těžké podmínky. Řetězy mají přesazené provedení pro široké pneumatiky a navařené oděrové čepy (označení ED).

Klasický záběrový řetěz Universal je k dispozici v několika provedeních a je určen pro traktory a stavební stroje ve středně těžkých a těžkých podmínkách. Je vybaven kovanými středovými háčky pro vysokou odolnost.

A jak vlastně došlo k tomu, že ve Vrchlabí používají na komunální technice sněhové řetězy? „Dělal jsem patnáct let v lomařině, takže značku pewag jsem samozřejmě znal a věděl jsem, že jejich ochranné řetězy na lomové technice vydrží opravdu hodně,” popisuje cestu ke sněhovým řetězům Martin Tauš a dodává, že po zkušenostech z minulých rekordních zim by na své volbě neměnil: „Řetězy pewag se díky vysoké kvalitě materiálu málo opotřebovávají. Také komunikace s jejich prodejci je na úrovni. Je vidět, že mají roky praxe, takže nám dokážou s čímkoli poradit a můžeme se na ně spolehnout.” A jak je to s životností a údržbou takových řetězů? „Zpravidla měníme řetězy až po třech letech, ale máme tu i starší kousky. Samozřejmě záleží na řidičovi a také na tom, jestli jsou řetězy používány v kopcích nebo tady dole ve městě,” říká Martin Tauš. Běžná údržba řetězů je velmi jednoduchá. Spočívá v kontrole a občasném utažení článků. Pokud náhodou řetízek praskne, dá se jednoduše napojit. Jinak se servis sněhových řetězů řídí přesně danými intervaly a postupy. Po skončení zimní sezony se řetězy z traktorů sundají, vyčistí, změří se jejich opotřebení (tloušťka) a dotáhnou se články. Pravidelná údržba řetězů probíhá v úzké spolupráci s technickým týmem firmy pewag.

Autor: Jan Rybář
Foto: Jan Rybář

Tématické tagy

Nové

Vodní protiprachová mlžná děla DEHACO TERA

Zveřejněno 31.7. Prevence emisí prachu vznikajícího během stavebních a výrobních činností se stává samozřejmostí a nesmírně důležitým požadavkem zákazníků. Vlády států uplatňují v této oblasti čím dál přísnější předpisy. To ve snaze zajistit místním obyvatelům a… jít na článek

MobyDick ONE ve společnosti Kies- und Schotterwerke Müller GmbH & Co.

Zveřejněno 29.7. Asi před čtyřmi lety FRUTIGER představil systém mytí pneumatik MobyDick ONE stavebnímu průmyslu. Kromě vysoké užitné hodnoty a jedinečné mycí síly se v té době nový vývoj zaměřoval na individuální potřeby zákazníka. Tyto priority, společně s novým… jít na článek

Nové elektrické stroje JCB přinášejí řešení pro aplikace, které vyžadují nulové emise

Zveřejněno 27.7. JCB E-TECH je nová generace elektrických výrobků s tichým provozem a nulovými emisemi. První dva zástupce – elektrické minirýpadlo 19C-1E a Teletruk 30-19E – si lze nyní v rámci Demo testu otestovat přímo při práci. jít na článek