Profibagr.cz - Náhradní díly pro stavební a zemědělskou techniku
Dnes je 19.4. – svátek slaví Rostislav

Při testování autonomního vozidla pro svoz odpadu se společnosti Volvo Trucks a Renova zaměřují na bezpečnost

Zveřejněno: 2. 8. 2017

Společnost Volvo Trucks spolu se švédskou komunální firmou Renova hledá a zkouší způsoby, jak mohou automatizovaná vozidla přispívat k bezpečnějšímu a efektivnějšímu nakládání s odpady a vytvářet lepší pracovní prostředí pro řidiče. Automatizované systémy, které jsou testovány, jsou v zásadě stejné jako systémy používané autonomním vozidlem Volvo, které působí v dolu Kristineberg v severním Švédsku od podzimu roku 2016.

Řízení těžkého užitkového vozidla v městské rezidenční čtvrti s úzkými uličkami a zranitelnými účastníky silničního provozu přirozeně klade velké požadavky na bezpečnost, i přesto, že rychlost vozidla obvykle nepřekračuje rychlost chůze. Vozidlo pro svoz odpadu, které nyní testujeme, neustále sleduje své okolí a okamžitě zastaví, pokud se na silnici objeví nečekaná překážka. Automatizovaný systém zároveň vytváří lepší podmínky pro řidiče a umožňuje pozorně sledovat vše, co se děje v blízkosti vozidla,” prohlašuje Carl Johan Almqvist, ředitel oddělení provozu a bezpečnosti produktů společnosti Volvo Trucks.

Při první jízdě v nové oblasti je automatizované vozidlo pro svoz odpadu řízeno manuálně, přičemž palubní systém nepřetržitě monitoruje a mapuje trasu pomocí senzorů a technologie GPS. Při dalším svozu už vozidlo přesně zná svou trasu a ví, u kterých popelnic má zastavit.

Když je automatizovaný systém aktivní, při prvním zastavení řidič opustí kabinu, přejde k zadní části vozidla, přiveze k němu popelnici a vyprázdní ji pomocí ovládacích prvků přesně tak, jak se to dnes běžně dělá. Po dokončení tohoto úkonu vozidlo na příkaz řidiče automaticky zacouvá k další popelnici. Řidič kráčí stejnou cestou, jakou projíždí vozidlo, takže má vždy úplný přehled o tom, co se děje ve směru jízdy. Proč však vozidlo couvá a nejede dopředu?

Když vozidlo couvá, řidič může nepřetržitě zůstat v blízkosti lisovací jednotky a nemusí neustále přecházet mezi zadní částí vozidla a kabinou. A protože řidič nemusí kvůli každému popojetí nastupovat do kabiny nebo z ní vystupovat, snižuje se riziko vzniku pracovních úrazů, které vznikají například v důsledku zátěže kolen a jiných kloubů,” říká Hans Zachrisson, vedoucí strategického rozvoje společnosti Renova.

Couvání je riskantní manévr

Couvání je obvykle poměrně riskantní manévr, protože řidič nemusí mít vždy dobrý přehled o tom, kdo nebo co se pohybuje za vozidlem, a to i pokud je vozidlo vybaveno kamerou. V určitých oblastech není z bezpečnostních důvodů povoleno těžkým užitkovým vozidlům couvat. Jiné oblasti vyžadují, aby se při couvání za vozidlo postavil spolujezdec, který zajistí, že na silnici nejsou žádné překážky. Námi testované řešení je navrženo tak, aby tyto problémy eliminovalo. Vzhledem k tomu, že senzory monitorují oblast kolem vozidla pro svoz odpadu, je jízda bezpečná bez ohledu na směr, kterým se vozidlo pohybuje. A pokud ulici například blokuje zaparkované auto, vozidlo pro svoz odpadu ho automaticky objede, pokud je vedle dostatek místa.

Jelikož automatizované systémy optimalizují řazení, řízení a rychlost, je možné také snížit spotřebu paliva a emise.

Závěr

Přestože veškeré technické předpoklady již existují, bude nutné provést ještě spoustu výzkumu, testování a vývoje, než se vozidla pro svoz odpadu se schopností autonomní jízdy stanou každodenní realitou. Tento společný projekt bude pokračovat až do konce roku 2017 a naváže na něj mimořádně důkladné hodnocení funkčnosti, bezpečnosti a také toho, jak tento typ vozidla přijmou řidiči, ostatní účastníci silničního provozu a místní obyvatelé. Vozidla s různou mírou automatizace budou pravděpodobně zavedena dříve v jiných oblastech použití, kde se přepravní úkoly odehrávají ve striktně omezených oblastech, jako jsou doly a nákladní terminály.

Foto: Archiv firmy
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
 

Nové

Variantné modulárne riešenia kompaktného nakladača Valet 150 a jeho prídavných zariadení

Zveřejněno 3.4. Kompaktný nakladač Valet 150 vznikol v rámci vývojového projektu na Ústave automobilového inžinierstva a konštruovania Strojníckej fakulty Slovenskej Technickej Univerzity v Bratislave. Postupne vznikali variantné riešenia tohto mobilného pracovného… celý příspěvek

Těžba v arizonských dolech bude automatizovaná

Zveřejněno 1.4. Ve významné arizonské těžební lokalitě Bagdád bude předán celý proces těžby dálkově řízeným strojům. Klíčovým prvkem inovace je systém Cat MineStar Command for Hauling, který přináší zásadní změny v oblasti bezpečnosti, produktivity i efektivity. celý příspěvek

Hutnicí techniku Bomag nyní pořídíte s extra slevou a rozšířenou výbavou

Zveřejněno 29.3. Společnost NorWit, oficiální distributor ručně vedené hutnicí techniky Bomag, připravila pro letošní stavební sezonu cenovou akci na vybrané stroje tohoto výrobce. celý příspěvek