Profibagr.cz - Náhradní díly pro stavební a zemědělskou techniku
Dnes je 28.3. – svátek slaví Soňa

Legenda se vrací

Zveřejněno: 10. 3. 2016

Za socialismu bylo vidět zejména na vládou sledovaných stavbách v Československu několik speciálních teleskopických rypadel GRADALL americké výroby. Byla pověstná obratností, silou, robustností a extrémní výdrží i v těžkých podmínkách. Inspirovala tehdy i slovenského výrobce k vývoji a výrobě podobných strojů Satur a později UDS určených k dokončovacím zemním pracím.

Jedno z prvních teleskopických rypadel, předchůdce značky GRADALL

Firma BCD STAVO s.r.o. z Plzně nabízí nově teleskopická rypadla GRADALL zákazníkům v České republice. Opírá se přitom o zázemí německého dovozce těchto strojů do střední Evropy.

Na první pohled by se řeklo, že se jedná o „americkou údsku”. Že vývoj šel obráceně, je zřejmé z předchozích řádků. GRADALL vyvíjí a vyrábí teleskopická rypadla od roku 1941 a je bezesporu nejzkušenějším výrobcem této techniky. Zásadním rozdílem je použití celkově otočného výložníku trojúhelníkového profilu, narozdíl od neotočného výložníku s otočnou hlavicí. Tím nedochází k „noření” choulostivé a široké hlavice do problematického prostředí (bahno, kamení, demoliční suť, horké nebo hořící prostředí). Rypadla GRADALL rozhodně neslouží jen ke svahování. I při plném výsuvu, tedy při nejdelším dosahu, lze využít jejich vysokou rypnou sílu docílenou přímočarým působením zasouvajícího se teleskopu, tedy nikoli jen pákovým ústrojím běžného rypadla. Stroje GRADALL jsou dimenzovány na plnohodnotnou těžbu i ve velmi těžkých podmínkách. Také práce při svahování je příjemnější, a tak produktivnější než u klasického rypadla s dlouhým dosahem (Long Reach, „čáp”). Lze jimi produktivně okopávat a podkopávat podzemní vedení. Další výhodou je nízká výška při práci pod podhledem, v halách nebo pod vedením, při srovnání s běžným rypadlem s hloubkovým těžebním ústrojím.

GRADAL G1000 byl nasazen v několika kusech i v Československu
GRADAL G1000 byl nasazen v několika kusech i v Československu

Rypadla GRADALL se dodávají v několika typech na podvozku kolovém (hmotnost 17 až 24 t) i pásovém (18 až 25 t) a k tomu speciální verze (na olamování skalních výčnělků a na práce v hutích) o hmotnosti až 35 tun. Automobilní verze se zatím do EU nenabízejí. Stroje používají motory Volvo a podvozkové komponenty ZF. Servisní zázemí, příslušenství a dodávky ND jsou zajištěny. Stroje GRADALL obohatí strojový park v ČR v podobě víceúčelového výkonného prostředku s dosahovými schopnostmi nedocílitelnými běžnými rypadly. Poznejte jiné pojetí a kvalitu teleskopického rypadla. Podrobnosti Vám rádi poskytneme ve firmě BCD STAVO v Plzni.

Pásová verze Gradal XL 4200
Pásová verze Gradal XL 4200
Moderní kolové teleskopické rypadlo Gradall XL5300
Moderní kolové teleskopické rypadlo Gradall XL5300
Autor: Martin Čížek
Foto: Archiv firmy
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
 

Nové

Pojízdné pístové kompresory z Chrástu. Nechyběly na žádné československé stavbě

Zveřejněno 27.3. Většinu své služby stály mimo pozornost jakýchkoliv nadšenců. Často zastrčené stranou někde v rohu staveniště. Je to pochopitelné – nejednalo se o působivé pohybující se siláky, kteří by zvedali těžká břemena či rozrývali nepoddajnou zeminu. Pokud… celý příspěvek

S-DEUTZ jste vždy o krok napřed. Ucelená nabídka služeb pro maximální péči o motor

Zveřejněno 25.3. Společnost DEUTZ AG, významný výrobce motorů přináší pro své stávající i potenciální zákazníky nové služby nesoucí název S-DEUTZ. Proč písmeno S na začátku? Protože jsou v něm zahrnuta hned tři anglická slova začínající na „S“ vystihující služby –… celý příspěvek

DEMTEC Service představuje automatické rychloupínací systémy OilQuick

Zveřejněno 22.3. Výměna mechanického a hydraulického příslušenství na stavební stroje nebyla snad nikdy jednoduší. Z pohodlí kabiny, s maximálním jištěním a doslova za pár vteřin zvládne průměrně zkušený strojník vyměnit pracovní nářadí na svém stroji. Společnost… celý příspěvek