Profibagr.cz - Náhradní díly pro stavební a zemědělskou techniku
Dnes je 29.3. – svátek slaví Taťána

Kopřivnická Tatra vyrobila už více než tisícovku vozidel řady Phoenix

Zveřejněno: 13. 5. 2017

Pro civilní trh je vlajkovou lodí automobilky Tatra Trucks obchodní řada Tatra Phoenix. Nedávno byl zákazníkovi slavnostně předán její tisící vyrobený kus a určitě nezůstane u něj, protože prodeje se rok od roku zvyšují.

TATRA PHOENIX Euro 6 10×10

Modelová řada Phoenix patří do portfolia Tatry od roku 2011. Kombinace prověřeného a průběžně zdokonalovaného podvozku tatrovácké koncepce a konstrukčních skupin i kabiny zahraniční provenience znamenala výrazné obohacení nabídky užitkových vozidel Tatra. „V tomto desetiletí je pro nás Tatra Phoenix klíčový typ, má všechny výhody klasické odolné tatry a zároveň je vybaven moderními technologiemi tak, aby uspěl i na náročných trzích západní Evropy,” řekl generální ředitel Tatra Trucks Radek Strouhal. Vizitkou phoenixe je i titul Nejlepší plněpohonné vozidlo roku 2012 v prestižní anketě International Truck of the Year. Bylo to poprvé, kdy takového ocenění dosáhl vůz od výrobce z bývalého východního bloku.

V roce 2014 přišla do výroby modernizovaná Tatra Phoenix Euro 6. A právě v tomto provedení si v polovině března tohoto roku převzala společnost AB Kamenostavba – BN Tatru Phoenix s pořadovým číslem 1000. Tisící vyrobený phoenix má konfiguraci podvozku 6×6 a je v provedení třístranný sklápěč s motorem PACCAR MX-13. Zástavbu sklopné korby provedl autorizovaný dealer Parma Servis.

U firmy AB Kamenostavba – BN mají s tatrami dlouholeté zkušenosti, starší sklápěče typu Tatra T815 mají nahradit právě phoenixy, které přinesou ekonomické úspory na provozních nákladech. „Měli jsme možnost porovnat phoenix s konkurencí přímo v praxi a rozhodli jsme se pro něj kvůli ekonomice provozu, velmi dobrým jízdním vlastnostem nejen v terénu, ale i na silnici a také díky pohonu všech kol,” přiblížil jednatel společnosti AB Kamenostavba – BN Richard Kyselka.

Předání tisící Tatry Phoenix
Předání tisící Tatry Phoenix

Tatra Phoenix pro nejrůznější uživatele

Tatra Phoenix může být vybavena nejrůznějšími konstrukčními skupinami a prvky, které jsou přizpůsobeny potřebám jednotlivých uživatelů. Podvozky jsou v provedeních 4×4, 6×6, 8×8, 10×8 či 10×10. „Během šesti let sériové výroby se phoenixy prosadily u dopravců v oblasti stavebnictví, těžařství, lesnictví, zemědělství, ale i u komunálních služeb, záchranných sborů a speciálních uživatelů,” dodal Radomír Smolka, technický ředitel Tatra Trucks.

Nejvíce vozidel se dostalo do služeb stavebních organizací, počet už přesáhl číslo 250 kusů. Druhá nejpočetnější skupina uživatelů se rekrutuje z oblasti lesnictví, následují zemědělské společnosti a dopravní organizace. Desítky phoenixů byly dodány i těžařům nebo například technickým a komunálním službám. Co se týče nástaveb, nejvíce zákazníků objednalo sklápěčové provedení, druhé a třetí nejpočetnější jsou nástavby lesnické a zemědělské.

Vozidla obchodní řady Tatra Phoenix využívají unifikované podvozky typové řady I s výhradně pneumatickým odpružením předních náprav a s novou generací systému řízení. Typickým znakem je i unifikované provedení jedno či dvoustupňových přídavných (sestupných) převodových skříní Tatra vyhovujících zástavbě převodovek ZF (v manuálním nebo automatizovaném provedení) a Allison (v plně automatickém provedení).

Z více než tisícovky vyrobených phoenixů kopřivnická Tatra dodala nejvíce vozů s plněpohonným podvozkem v konfiguraci 6×6, těch je více než sedm stovek, v počtech přesahujících 350 kusů byly zákazníkům dodány vozy v konfiguraci 8×8 a na desítky se počítají zbylé konfigurace. Zcela samostatnou kapitolou jsou modely homologované dle platné legislativy jako „zemědělský traktor” využívající automatických převodovek Allison a řízení různého počtu náprav včetně zadních systémem VSE.

TATRA PHOENIX Euro 6 8×8
TATRA PHOENIX Euro 6 8×8

Využití po celém světě

Vozy obchodní řady Tatra Phoenix si našly cestu už do 28 zemí světa a slouží v nejrůznějších podmínkách, od klimaticky mírných oblastí západní a střední Evropy, přes severské oblasti za polárním kruhem v Norsku a Rusku, extrémně teplá teritoria Středního východu až po exotické destinace v Tichomoří. Největší trh pro vozidla Tatra Phoenix tradičně představuje Česko, více než sedm stovek jich jezdí u domácích uživatelů.

Ke dvěma stovkám se blíží počet vozidel dodaných slovenským uživatelům, více než sto vozidel odebraly ruské společnosti, desítky vozů pak putovaly například do Německa, Polska, Maďarska, Norska, Nizozemí, Rakouska atd. Nejexotičtějšími teritorii, kam byly phoenixy vyvezeny, jsou tichomořská Nová Kaledonie nebo africký Mauricius.

Autor: Daniel Potocký
Foto: Archiv firmy
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
 

Nové

Hutnicí techniku Bomag nyní pořídíte s extra slevou a rozšířenou výbavou

Zveřejněno 29.3. Společnost NorWit, oficiální distributor ručně vedené hutnicí techniky Bomag, připravila pro letošní stavební sezonu cenovou akci na vybrané stroje tohoto výrobce. celý příspěvek

Pojízdné pístové kompresory z Chrástu. Nechyběly na žádné československé stavbě

Zveřejněno 27.3. Většinu své služby stály mimo pozornost jakýchkoliv nadšenců. Často zastrčené stranou někde v rohu staveniště. Je to pochopitelné – nejednalo se o působivé pohybující se siláky, kteří by zvedali těžká břemena či rozrývali nepoddajnou zeminu. Pokud… celý příspěvek

S-DEUTZ jste vždy o krok napřed. Ucelená nabídka služeb pro maximální péči o motor

Zveřejněno 25.3. Společnost DEUTZ AG, významný výrobce motorů přináší pro své stávající i potenciální zákazníky nové služby nesoucí název S-DEUTZ. Proč písmeno S na začátku? Protože jsou v něm zahrnuta hned tři anglická slova začínající na „S“ vystihující služby –… celý příspěvek