Dnes je 13.11. – svátek slaví Tibor

Dokončení a uvedení do provozu části stavby SILNICE I/42 BRNO VMO MÚK Hlinky

Zveřejněno: 24. 2. 2006

Po vyhodnocení tíživé dopravní situace v oblasti křižovatky Hlinky v Brně Pisárkách se v roce 2004 zástupci objednatele, zhotovitele, projektanta, spolu se zástupci města a budoucím uživatelem rozhodli předčasně zprovoznit část stavby VMO MÚK Hlinky (velkého městského okruhu a mimoúrovňového křížení Hlinky), a to do konce roku 2005.

Sdružení MÚK Hlinky, které sdružuje stavební společnosti Skanska DS a.s. a ŽS Brno a.s., tak s více jak jeden a půlročním předstihem předalo do užívání ucelenou část stavby – vratnou rampu mostu D201 část G a komunikaci VMO D101, větev A, a to včetně příslušných stavebních a technologických objektů. Předání části stavby a uvedení do provozu se uskutečnilo 7. prosince 2005.

Naše redakce v časopise Stavebnictví a interiér o zahájení celé této významné stavby, která přispěje ke zlepšení dopravní situace v jihozápadní části Brna, informovala už v prosincovém čísle časopisu Stavebnictví a interiér v roce 2003.

Podle slov ředitele výstavby silnice I/42 Brno, VMO, MÚK Hlinky v úseku, který realizovala společnost ŽS Brno, a.s., Ing. Josefa Diviše, byly na tomto úseku stavby použity běžné stavební postupy a technologie. Jako nejnáročnější ale označil především koordinaci a organizaci jednotlivých stavebních činností. Realizace stavby totiž probíhala ve stísněném prostoru daném okolní zástavbou. Její komplikovanost ovlivňovala skutečnost, že oblast křižovatky Hlinky-Bauerova je významným silničním uzlem, uzlem hlavních vodovodních řádů a telefonních kabelů, a to celoměstského významu. Na tomto území se nachází i hustá síť kanalizačního potrubí a síť napájecích kabelů pro DP. Často se naráželo na nedostatečnou projektovou dokumentaci stávajících původních sítí a mnohdy ani vlastnící pozemků netušili jejich přesné uložení a hloubku. Možnost náhradních postupů byla však minimální. Přesto se vždy našlo řešení a první větší ucelená část stavby byla v časovém limitu dokončena.


Obr. 1: Pohled na dokončovanou rampu G z 19. října 2005

Stavba je součástí komunikačního systému města Brna, konkrétně velkého městského okruhu (VMO), a představuje rozsáhlou rekonstrukci stávajících částí ulic Bauerova a Žabovřeská do parametrů VMO a rekonstrukci stávající úrovňové křižovatky Hlinky na křižovatku mimoúrovňovou. Cílové řešení "Hlinky nahoře, VMO dole" tak do budoucna zajistí všesměrné spojení celé této lokality s okolím.


Obr. 2: Pohled na dokončovanou rampu G po zprovoznění

Cílem předčasného zprovoznění bylo uvolnění průjezdnosti a zvýšení bezpečnosti křižovatky u 9. brány BVV odstraněním úrovňového odbočení do tunelu na výjezdu z Brna. Automobily směřující z centra Brna na Pražskou radiálu a do tunelu tak nyní projedou křižovatku mimoúrovňově, a to právě přes rampu G. Došlo ze zklidnění průjezdu obousměrné dopravy Žabovřeská- Bauerova jejím provizorním, ale do konce stavby trvalým převedením na nově zbudovanou větev A.


Obr. 3: Hydraulické rypadlo na pásovém podvozku - JS 210 LC
Na stavebních pracích se významně podílely stavební a zemní stroje firmy Terramet spol. s r.o.

Po převedení dopravy na dokončené komunikace větve A a vratné rampy G byly již v prosinci 2005 zahájeny práce na zahloubení komunikace VMO větve B a C. V této oblasti budou provedeny zbývající přeložky inženýrských sítí a vybudovány nové inženýrské sítě.

Letošní rok

V roce 2006 bude z hlavních stavebních objektů dokončena stavba mostu D201, mostu pro tramvaj D202 a komunikace VMO větve B a C bez obrusné vrstvy. Práce budou pokračovat i na komunikacích Hlinky – Pisárenská, na novém tramvajovém tělese, na opěrných a protihlukových zdech, na pozemních stavebních objektech a na technologických zařízeních. V polovině roku 2007 bude stavba připravena na uvedení do provozu.

Objednatel: Ředitelství silnic a dálnic ČR.

Financování: Státní fond dopravní infrastruktury, Statutární město Brno.

Generální projektant: PK OSSENDORF s.r.o., Brno.

Správce stavby: Ředitelství silnic a dálnic ČR, Brno.

Technický dozor stavby: Brněnské komunikace a.s., Brno.

Zhotovitel: Sdružení MÚK Hlinky - Skanska DS a.s., Prostějov, ŽS Brno a.s., Brno.

Ředitel výstavby: Ing. Petr Homolka.

Zástupce ředitele: Ing. Josef Diviš.

Termín celé výstavby: 12/2003 - 06/2007.

Autor: Petra Zíková<sup>1</sup>
Foto: Archiv firmy ŽS Brno a.s.

Nové

Výkonná hydraulická kladiva Renomag pro všechny nosiče a druhy prací

Zveřejněno 12.11. Hydraulické kladivo značky Renomag využijete nejen při všech lehčích i náročných stavebních pracích spojených s výstavbou silnic, bouráním, recyklacemi, ale i v lomech při těžbě a rozbíjení velkých kamenných bloků. Pro tyto práce potřebujete nástroj… jít na článek

Unikátní dopravník TELESTACK TS 242. První svého druhu ...

Zveřejněno 11.11. Teleskopické dopravníky jsou nesmírně technicky zajímavým produktem, který navíc ušetří mnoho času, peněz a poskytne možnosti, jaké Vám žádný klasický haldovací pás prostě nemůže nabídnout. Unikátní dopravník TELESTACK TS 242 totiž umí měnit nejenom… jít na článek

Metso uvádí na trh nový efektivnější Lokotrack LT200HP

Zveřejněno 10.11. Mobilní kuželový drtič Metso Lokotrack® LT200HP™ je určen pro sekundární případně terciální stupeň drcení. Využití nalezne při výrobě kameniva pro drážní stavby, silniční stavby, asfaltové směsi a uplatní se též při drcení betonových frakcí. jít na článek