Profibagr.cz - Náhradní díly pro stavební a zemědělskou techniku
Dnes je 28.3. – svátek slaví Soňa

Dokončení a uvedení do provozu části stavby SILNICE I/42 BRNO VMO MÚK Hlinky

Zveřejněno: 24. 2. 2006

Po vyhodnocení tíživé dopravní situace v oblasti křižovatky Hlinky v Brně Pisárkách se v roce 2004 zástupci objednatele, zhotovitele, projektanta, spolu se zástupci města a budoucím uživatelem rozhodli předčasně zprovoznit část stavby VMO MÚK Hlinky (velkého městského okruhu a mimoúrovňového křížení Hlinky), a to do konce roku 2005.

Sdružení MÚK Hlinky, které sdružuje stavební společnosti Skanska DS a.s. a ŽS Brno a.s., tak s více jak jeden a půlročním předstihem předalo do užívání ucelenou část stavby – vratnou rampu mostu D201 část G a komunikaci VMO D101, větev A, a to včetně příslušných stavebních a technologických objektů. Předání části stavby a uvedení do provozu se uskutečnilo 7. prosince 2005.

Naše redakce v časopise Stavebnictví a interiér o zahájení celé této významné stavby, která přispěje ke zlepšení dopravní situace v jihozápadní části Brna, informovala už v prosincovém čísle časopisu Stavebnictví a interiér v roce 2003.

Podle slov ředitele výstavby silnice I/42 Brno, VMO, MÚK Hlinky v úseku, který realizovala společnost ŽS Brno, a.s., Ing. Josefa Diviše, byly na tomto úseku stavby použity běžné stavební postupy a technologie. Jako nejnáročnější ale označil především koordinaci a organizaci jednotlivých stavebních činností. Realizace stavby totiž probíhala ve stísněném prostoru daném okolní zástavbou. Její komplikovanost ovlivňovala skutečnost, že oblast křižovatky Hlinky-Bauerova je významným silničním uzlem, uzlem hlavních vodovodních řádů a telefonních kabelů, a to celoměstského významu. Na tomto území se nachází i hustá síť kanalizačního potrubí a síť napájecích kabelů pro DP. Často se naráželo na nedostatečnou projektovou dokumentaci stávajících původních sítí a mnohdy ani vlastnící pozemků netušili jejich přesné uložení a hloubku. Možnost náhradních postupů byla však minimální. Přesto se vždy našlo řešení a první větší ucelená část stavby byla v časovém limitu dokončena.


Obr. 1: Pohled na dokončovanou rampu G z 19. října 2005

Stavba je součástí komunikačního systému města Brna, konkrétně velkého městského okruhu (VMO), a představuje rozsáhlou rekonstrukci stávajících částí ulic Bauerova a Žabovřeská do parametrů VMO a rekonstrukci stávající úrovňové křižovatky Hlinky na křižovatku mimoúrovňovou. Cílové řešení "Hlinky nahoře, VMO dole" tak do budoucna zajistí všesměrné spojení celé této lokality s okolím.


Obr. 2: Pohled na dokončovanou rampu G po zprovoznění

Cílem předčasného zprovoznění bylo uvolnění průjezdnosti a zvýšení bezpečnosti křižovatky u 9. brány BVV odstraněním úrovňového odbočení do tunelu na výjezdu z Brna. Automobily směřující z centra Brna na Pražskou radiálu a do tunelu tak nyní projedou křižovatku mimoúrovňově, a to právě přes rampu G. Došlo ze zklidnění průjezdu obousměrné dopravy Žabovřeská- Bauerova jejím provizorním, ale do konce stavby trvalým převedením na nově zbudovanou větev A.


Obr. 3: Hydraulické rypadlo na pásovém podvozku - JS 210 LC
Na stavebních pracích se významně podílely stavební a zemní stroje firmy Terramet spol. s r.o.

Po převedení dopravy na dokončené komunikace větve A a vratné rampy G byly již v prosinci 2005 zahájeny práce na zahloubení komunikace VMO větve B a C. V této oblasti budou provedeny zbývající přeložky inženýrských sítí a vybudovány nové inženýrské sítě.

Letošní rok

V roce 2006 bude z hlavních stavebních objektů dokončena stavba mostu D201, mostu pro tramvaj D202 a komunikace VMO větve B a C bez obrusné vrstvy. Práce budou pokračovat i na komunikacích Hlinky – Pisárenská, na novém tramvajovém tělese, na opěrných a protihlukových zdech, na pozemních stavebních objektech a na technologických zařízeních. V polovině roku 2007 bude stavba připravena na uvedení do provozu.

Objednatel: Ředitelství silnic a dálnic ČR.

Financování: Státní fond dopravní infrastruktury, Statutární město Brno.

Generální projektant: PK OSSENDORF s.r.o., Brno.

Správce stavby: Ředitelství silnic a dálnic ČR, Brno.

Technický dozor stavby: Brněnské komunikace a.s., Brno.

Zhotovitel: Sdružení MÚK Hlinky - Skanska DS a.s., Prostějov, ŽS Brno a.s., Brno.

Ředitel výstavby: Ing. Petr Homolka.

Zástupce ředitele: Ing. Josef Diviš.

Termín celé výstavby: 12/2003 - 06/2007.

Autor: Petra Zíková
Foto: Archiv firmy ŽS Brno a.s.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
 

Nové

Pojízdné pístové kompresory z Chrástu. Nechyběly na žádné československé stavbě

Zveřejněno 27.3. Většinu své služby stály mimo pozornost jakýchkoliv nadšenců. Často zastrčené stranou někde v rohu staveniště. Je to pochopitelné – nejednalo se o působivé pohybující se siláky, kteří by zvedali těžká břemena či rozrývali nepoddajnou zeminu. Pokud… celý příspěvek

S-DEUTZ jste vždy o krok napřed. Ucelená nabídka služeb pro maximální péči o motor

Zveřejněno 25.3. Společnost DEUTZ AG, významný výrobce motorů přináší pro své stávající i potenciální zákazníky nové služby nesoucí název S-DEUTZ. Proč písmeno S na začátku? Protože jsou v něm zahrnuta hned tři anglická slova začínající na „S“ vystihující služby –… celý příspěvek

DEMTEC Service představuje automatické rychloupínací systémy OilQuick

Zveřejněno 22.3. Výměna mechanického a hydraulického příslušenství na stavební stroje nebyla snad nikdy jednoduší. Z pohodlí kabiny, s maximálním jištěním a doslova za pár vteřin zvládne průměrně zkušený strojník vyměnit pracovní nářadí na svém stroji. Společnost… celý příspěvek