Profibagr.cz - Náhradní díly pro stavební a zemědělskou techniku
Dnes je 24.4. – svátek slaví Jiří

Dálnice v ČR

Zveřejněno: 6. 8. 2017

Každý z nás, kdo často jezdí po silnicích nejen v ČR, tak má možnost vidět a porovnávat, jak se dálnice staví u nás či u našich sousedů. Všimnout si, jak v některých sousedních zemích dálnic rychle přibývá, naopak, jak se u nás pereme s opravou dálnice D1, jak pozvolna se staví dálnice D11 atd.

Zjišťovali jsme si proto, jak to s našimi dálnicemi vypadá, co se v nejbližší době plánuje a zde přinášíme několik informací o dálnici D11 a D1.

Dálnice D11 – historie a současnost

Dálnice D11 (tzv. Hradecká dálnice) po dokončení povede z Prahy přes Hradec Králové, Jaroměř a Trutnov až na hranice s Polskem. Na hranicích se česká dálnice napojí na polskou rychlostní silnici S3, vedoucí přes celé Polsko až k Baltskému moři. Dálnice D11 je součástí systému evropských silnic jako silnice E67 z Prahy do Helsinek. Je pravděpodobné, že ze současné trasy po silnici přes Náchod a Kladsko bude trasa E67 přenesena výhradně na dálnici D11. Dálnice D11 vychází z plánů z roku 1939, kdy měla být součástí tahu Plzeň–Praha–Hradec Králové a i roku 1963 byla zařazena do obnovených plánů na výstavbu dálnic. Výstavba prvního úseku Praha–Jirny dlouhého 8,3 km byla zahájena až roku 1978 a dokončena roku 1984. Tento úsek je výrazně širší než další části dálnice, protože se počítalo s rezervou pro případné rozšiřování. Do roku 1985 se dálnice protáhla k výjezdu Sadská na 26,7 km. V roce 1990 přibyl úsek k výjezdu Poděbrady-východ s mostem přes Labe. Dálnice měřila 42 km. Tak tomu zůstalo mnoho let. Výstavba úseku z Poděbrad do Hradce Králové byla komplikovaná. 16,5 km dlouhý úsek Dobšice–Chýšť, který slouží jako obchvat Chlumce nad Cidlinou, byl zprovozněn v polovičním profilu 15. prosince 2005, avšak bez dobře značené návaznosti na stávající komunikace. Celá dálnice až před Hradec Králové byla zprovozněna 19. prosince 2006. Dálnice je provizorně ukončena u vsi Praskačka, kde je napojena na stávající silnici II/333. V současnosti je ve výstavbě úsek Sedlice–Hradec Králové, který by měl být zprovozněn v letošním roce.

U Hradce Králové se dálnice D11 kříží s dálnicí D35 směrem na Olomouc, jejíž úsek Sedlice (MÚK s D11) – Opatovice nad Labem (MÚK s I/37) byl zprovozněn v roce 2009.

Tab.: Přehled úseků, které se plánují stavět

1106Hradec Králové
Smiřice
15,46 kmD27,5/120plánováno 09/2017plánováno 04/2021Plotiště nad Labem
Smiřice
1107Smiřice
Jaroměř
7,39 kmD27,5/120plánováno 09/2017plánováno 09/2020Jaroměř-jih
Jaroměř-sever
1108Jaroměř
Trutnov
19,72 kmR25,5/120plánováno 2022plánováno 2024Choustníkovo Hradiště
Kocbeře
1109Trutnov
státní hranice ČR
21,28 kmR21,5/100plánováno 04/2019plánováno 12/2021Střítež, Poříčí, Zlatá, Olešnice, Královec

Stavba dálnice D11 z Hradce na Smiřice má zelenou

V současné době Ministerstvo dopravy vydalo stavební povolení pro první úsek pokračování dálnice D11 z Hradce Králové směrem na Smiřice. Druhá část úseku dostane povolení v nejbližší době. Celý úsek měří 15,5 kilometru a stavět by se mohl začít letos na podzim. Hotový by mohl být v roce 2021. Předpokládaná cena stavby je 6,5 miliardy korun bez DPH. Od dubna na místě budoucí stavby probíhá archeologický průzkum. Chystaná dálnice z Hradce do Smiřic bude mít 19 mostů, dvě mimoúrovňové křižovatky a pět protihlukových stěn. Dokončení D11 od Hradce Králové na polské hranice má zásadní význam pro ekonomický rozvoj regionu.

„Dostavba dálnice D11 z Hradce Králové směrem na Polsko je letos první prioritní stavba, která má stavební povolení a je nejblíž k zahájení výstavby,” uvedl ministr dopravy Dan Ťok. Stavba dálnice z Hradce do Smiřic je jednou z devíti prioritních staveb, které díky výjimce od Evropské komise nemusejí opakovat proces posuzování vlivu stavby na životní prostředí (EIA).

Dálnice D11 Praha–Hradec Králové–Trutnov – státní hranice s Polskem je součástí evropského dopravního koridoru Paříž–Norimberk–Plzeň–Praha–Hradec Králové–Vratislav (Wroclaw)–Varšava–Brest–Moskva, který spojuje západní a východní Evropu.

Dálnice D1– historie a současnost

Dálnice D1 (též Brněnská dálnice) je nejstarší a nejdelší dálnice na území Česka (a historicky první dálnice Československa), která má po dokončení spojovat Prahu, Brno, Ostravu a česko-polskou hranici, kde na ni navazuje polská dálnice A1. Historie D1 sahá až do 30. let 20. století; původně měla být hlavní osou republiky. V současnosti je její hlavní a nejvýznamnější úsek z Prahy do Brna nejvytíženější v Česku a také nejproblémovější.

Jak vypadá stav oprav mezi Prahou a Brnem

Projektovaná délka v ose dálnice je 376,5 km. Od prosince 2012 jsou v provozu dva souvislé úseky: Praha–Říkovice (272 km) a Lipník nad Bečvou–česko-polská hranice u Věřňovic (80 km, zde původně jako dálnice D47).

Část dálnice v úseku Praha–Brno je součástí IV. Panevropského koridoru Berlín/Norimberk–Praha–Bratislava–Budapešť–Constanty/Soluň/Istanbul.

¹) Čerpáno z Wikipedia a ČTK
Autor: Mgr. Helena Hejhálková
Foto: Petr Volf
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
 

Nové

Variantné modulárne riešenia kompaktného nakladača Valet 150 a jeho prídavných zariadení

Zveřejněno 3.4. Kompaktný nakladač Valet 150 vznikol v rámci vývojového projektu na Ústave automobilového inžinierstva a konštruovania Strojníckej fakulty Slovenskej Technickej Univerzity v Bratislave. Postupne vznikali variantné riešenia tohto mobilného pracovného… celý příspěvek

Těžba v arizonských dolech bude automatizovaná

Zveřejněno 1.4. Ve významné arizonské těžební lokalitě Bagdád bude předán celý proces těžby dálkově řízeným strojům. Klíčovým prvkem inovace je systém Cat MineStar Command for Hauling, který přináší zásadní změny v oblasti bezpečnosti, produktivity i efektivity. celý příspěvek

Hutnicí techniku Bomag nyní pořídíte s extra slevou a rozšířenou výbavou

Zveřejněno 29.3. Společnost NorWit, oficiální distributor ručně vedené hutnicí techniky Bomag, připravila pro letošní stavební sezonu cenovou akci na vybrané stroje tohoto výrobce. celý příspěvek