Ať už se jedná o posypová vozidla, traktory, terénní čtyřkolky či jinou těžkou techniku, velkou roli při jízdě na sněhu a ledu hraje, vedle nesporného umění řidičů, možnost bezpečného brzdění za všech okolností, trakce a možnost záběru v každém okamžiku. A především pak při brzdění, rozjezdech, shrnování sněhu, jeho nakládání apod.
Nejen bezpečnost – i výkon
Ano, posypové vozidlo, které projíždí oblastí bez souvislé sněhové pokrývky, nemůže řetězy nasazovat a zase sundávat. Ale v horských oblastech, kde se například nesmí solit, nebo při kalamitních situacích ve městech řetězy zvýší záběr, výkon i bezpečnost. Proto jsou mnohde využívány celou zimní sezónu.
„Například v Rakousku občas panují extrémní podmínky a v horských oblastech se nesmí stát, že by zůstaly komunikace, byť lokální, nesjízdné. Navíc se zde mnohem více dbá na bezpečnost řidičů, kteří ve městech a obcích sníh odklízejí i za pomoci vlastní techniky a konají smluvní veřejnou službu. Malé i větší sypače a vozidla s radlicí a velké množství traktorů tam potkáte se sněhovými řetězy. Řetězy jsou vnímány tak, že přinášejí výrazné úspory jak na provozu techniky na odklízení sněhu, tak i díky minimalizaci nehod a ztrát dopravců za prostoje pro nesjízdnost,” říká Martin Lenfeld, jednatel společnosti pewag, která řetězy vyrábí v České Třebové a v Rakousku.
Vhodné řešení pro mnohé stroje
„Vyrábíme sněhové řetězy prakticky pro všechny typy nákladních, terénních a užitkových vozidel včetně traktorů. A nejen pro standardní nasazení pro bezpečnou jízdu, ale přímo i pro vozidla na odklízení sněhu,” upřesňuje Martin Lenfeld.
Použití sněhových řetězů je často bráno spíše jako nutné zlo než důležitý prvek pro bezpečnou a efektivní práci. Přitom při jejich použití by spousta práce byla odvedena mnohem rychleji a se snížením rizika nehod. A přesvědčit se můžeme na vlastní oči, že na mnoha strojích slouží jedny řetězy bez problémů i několik desítek let.