SGEF - Financování zemědělské techniky
Dnes je 24.4. – svátek slaví Jiří

bauma 2019: Motory Cummins slaví 100 let!

Zveřejněno: 12. 4. 2019

Stylově slaví stoleté výročí tradiční světový výrobce motorů Cummins. Na veletrhu bauma v Mnichově (8 - 14. 4. 2019) představuje divákům prvopočátek výroby motorů. Na stánku (číslo A 4325) vystavuje svůj vůbec první sériově vyrobený motor, známý pod označením HVID. Porovnat jej budou moci diváci se současnou „špičkou“, protože hned vedle historického unikátu bude umístěný nejnovější motor B6.7 2019 (emisní norma Stage V EU).

Cummins HVD

Vynálezce Clessie Cummins založil firmu s finanční podporou bankéře Williama Irwina v roce 1919. Cummins tehdy velmi dobře odhadl, jaký potenciál v sobě skrývá technologie pístových spalovacích motorů s vnitřním spalováním, tak jak ji propagoval a uvedl na trh německý konstruktér Rudolf Christian Karl Diesel. Koncepce holandského inženýra Rasmuse Wida se zdála pro výrobu malých kerosinových motorů, používaných nejčastěji na farmách, lodích a v továrních halách, nejvhodnější. Clessie Cummins tehdy přesvědčil zámožného bankéře, aby do společného projektu investoval tehdy vůbec ne nezanedbatelných 2 500 amerických dolarů a tato investice rozjela licenční výrobu motorů HVID. V prvním roce bylo vyrobeno 28 těchto motorů (o výkonu 6 koní), celkově pak světlo světa spatřilo kolem tří tisícovek motorů HVID. Pro srovnání, celosvětová produkce motorů Cummins čítala v roce 2017 přibližně 1,2 milionů pohonných jednotek.

Licenční výroba HVID motorů byla zdlouhavá, což pochopitelně tlačilo firmu na okraj, a proto bylo rozhodnuto postavit motor vlastní konstrukce. V roce 1924 tak opouští dílnu první motor s typovým označením F, který se vyráběl ve dvou, čtyř a šestiválcovém provedení, přičemž disponoval výkonem 12,5 koní na válec. Pro porovnání, tyto motory byly o 25 % výkonnější než srovnatelné jednotky na evropském trhu. Další úspěchy následovaly v podobě motoru U (první motor s kompletně zakrytými komponenty) a hlavně pak typové řadě NH (1946), která etablovala značku Cummins jako symbol spolehlivosti na dalších 50 let. Motory této řady se osvědčily v průmyslových zařízeních, stejně jako v celé řadě nákladních automobilů včetně legendárních těžebních damprů Euclid.

Clessie Cummins přemýšlel, jak se co nejvíce dostat se svými motory do podvědomí Američanů, náruživých motoristů. S dieselovými vozidly tehdy začal křižovat napříč Spojenými státy a k propagaci využil také slavný závod 500 mil Indianopolis, ve kterém testoval nové konstrukční prvky. V roce 1931 dokončil jeho vůz jako první v historii tento náročný závod bez zastavení; v roce 1952 pak v závodním prototypu poprvé použil turbodmychadla, což jeho vozu zajistilo na startovním roštu tzv. pole position.

Indy Car
Indy Car

Velkou pozornost věnoval Cummins palivovému systému, což byl podle něj klíč k tomu, jak vydolovat z dieselových motorů jejich maximum. Na závodě IndyCar v roce 1952 poprvé otestoval v praxi vysokotlaké vstřikování paliva, které se u motorů používá dodnes (tzv. „common-rail“). Tento systém si nechal patentovat, stejně jako postupně dalších 32 různých zlepšováků a řešení.

Motor Cummins Stage V
Motor Cummins Stage V

Zásadní obrat v historii firmy přišel uprostřed osmdesátých let minulého století, kdy se výrobní program přeorientoval více na stavební, těžební a zemědělský sektor. Základem pro nová odvětví se staly motory legendární řady B. Tento riskantní krok přišel firmu v investičních nákladech na bezmála miliardu dolarů, ale jak ukázal čas, vyplatil se. K dnešnímu dni má Cummins na svém kontě více než 15 milionů vyrobených motorů řady B a celosvětově zaujímá výrazný tržní podíl na klíčových trzích v USA, Velké Británii, Číně, Indii, Brazílii a Rusku. Síla a robustnost „béčkových“ motorů je předurčila pro širokou škálu využití, od průmyslových zařízení, damprů, kolových nebo pásových rýpadel až po vysokozdvižné vozíky.

Autor: Jan Rybář
Foto: Cummins

Tématické tagy

Oborové členění

Nové

Našli jsme unikát. Elektrický dozer T 170E donedávna sloužil v náchodské teplárně

Zveřejněno 19.4. Na českém trhu byly vyrobeny všehovšudy tři kusy. Na zakázku. Řeč je o elektrobuldozerech řady T (tzv. Stalinec) – konkrétně typech T100, T130 a T170, speciálně upravených na elektrický pohon. Úpravy prováděl v osmdesátých a v první polovině… jít na článek

bauma 2019: Motory Cummins slaví 100 let!

Zveřejněno 12.4. Stylově slaví stoleté výročí tradiční světový výrobce motorů Cummins. Na veletrhu bauma v Mnichově (8 - 14. 4. 2019) představuje divákům prvopočátek výroby motorů. Na stánku (číslo A 4325) vystavuje svůj vůbec první sériově vyrobený motor, známý pod… jít na článek

Novinky JCB se v dubnu představí v lomu Chomutovice u Popoviček

Zveřejněno 4.4. V uplynulém roce společnost JCB představila hned několik novinek, mezi které patří především nejnovější pásové rýpadlo 220X nové řady „X“, nová generace minirýpadel v hmotnostní kategorii 2 t, tandemový válec JCB CT260-120 nebo nůžkové plošiny s… jít na článek