Do dnešní doby Tatra Trucks dodala zákazníkům přes 3650 vozů Phoenix v nejrůznějších provedeních určených jak pro smíšený, tak pro terénní provoz. Vozy nacházejí uplatnění v průmyslových segmentech stavebnictví, těžbě surovin, lesnictví, zemědělství, v komunálních službách, jako hasičské a záchranářské speciály, nosné platformy pro vojenskou techniku či speciální vozidla atd.
Jak šel čas s Tatrou Phoenix?
Konstruktéři měli od počátku ambici s modelem Phoenix uspět jak na tradičních, tak i nových trzích a především tam, kde je vyžadováno plnění nejpřísnějších emisních limitů. Jejich práci a rychlý vývoj podtrhl například prestižní mezinárodní titul „The Best AWD Truck 2012” – Nejlepší plněpohonné vozidlo roku 2012, který modelová řada Tatra Phoenix získala v celoevropské anketě „International Truck of the Year”. Bylo to vůbec poprvé, kdy se výrobek některé ze středoevropských a východoevropských automobilek stal nominantem této ankety a získal takto prestižní titul. Sériová výroba vozů Phoenix pak doslova otevřela zcela novou kapitolu historie automobilky a díky této modelové řadě se Tatra začala výrazněji prosazovat na konkurenčně velmi náročných trzích západní Evropy.
V souvislosti s prozatím nejpřísnějším legislativním opatřením emisních limitů, známých pod názvem Euro VI, přišli v roce 2014 v kopřivnické firmě s provedením Tatra Phoenix Euro 6. V roce 2017 automobilka oslavila 120. výročí vzniku svého prvního automobilu se spalovacím motorem a jako připomínku tohoto milníku vyrobila limitovanou sérii vozů Tatra Phoenix Präsident. Ve stejné době se Tatře podařilo dosáhnout mety 1000 vyrobených vozů celé modelové řady Phoenix. O rok později došlo na další vylepšení, inovovaná modelová řada Phoenix MY 2018 dostala úspornější a výkonnější motory Paccar, rozměrově menší systém čištění výfukových plynů či soustavu kotoučových brzd.
V současné době vývojový tým pod vedením ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Radomíra Smolky připravuje novou generaci modelové řady Phoenix. Zkoušky prototypů by měly přijít v roce 2023 a o rok později by se mohla rozjet sériová výroba. Je tedy jisté, že Phoenix bude i nadále jedním z hlavních prvků výrobního portfolia Tatra Trucks.
Zkušenosti z Dakaru aplikované do výroby
Výrobci TATRA se dlouhodobě osvědčila spolupráce s předními závodními týmy, které se účastní náročných dálkových závodů, včetně toho nejtěžšího – Rallye Dakar. Díky tomu se daří zavádět do výroby četná konstrukční vylepšení, jako vzduchové odpružení všech náprav, nové přední tlumiče či řízení předních náprav. Navíc je možné si podvozek nechat upravit dle specifických potřeb, například řiditelnými zadními nápravami se zatížením až 16 t, kolovými redukcemi nebo speciálním nátěrem se zvýšenou odolností proti abrazivním materiálům.
Tatrovácký podvozek a moderní konstrukční prvky
Tatra Phoenix kombinuje osvědčenou tatrováckou koncepci podvozku (centrální nosná roura a nezávisle zavěšené polonápravy) s moderními technologiemi a konstrukčními prvky renomovaných světových výrobců. Obchodní řada Tatra Phoenix využívá unifikované podvozky typové řady I s pneumatickým odpružením a s novou generací systému řízení předních náprav TatraTon. Tatra Phoenix je jediným těžkým nákladním vozidlem na světě vyráběným sériově se systémem pneumatického odpružení všech náprav. Tatrovácká koncepce podvozku poskytuje vozidlu, a zejména jeho hnacímu traktu, zvýšenou odolnost proti vlivům okolního prostředí. Prach, bláto či ostré kameny nepoškodí hnací hřídele a díky ochraně centrální nosnou rourou je tak údržba hnacího traktu velmi jednoduchá a nákladově přijatelná.
Pro jistý a bezpečný pohyb v terénu je vozidlo vybaveno uzávěrkami všech osových i mezinápravového diferenciálu. S připojitelným pohonem přední nápravy lze využít výhod plněpohonného vozidla kdykoliv, kdy to okolní podmínky vyžadují. Při jízdě na silnicích či zpevněných komunikacích pak jízda bez pohonu předních kol zefektivní provoz vozidla. Vzduchová soustava na podvozku je řízena pomocí elektroniky, která optimalizuje spotřebu vzduchu a provoz kompresoru a přispívá ke snížení spotřeby paliva.
Různé typy převodovek
Typickým znakem automobilů je také unifikované provedení různých typů přídavných (sestupných) převodových skříní Tatra vyhovujících zástavbě hlavních převodových skříní Tatra, ZF nebo Allison v manuálním, automatizovaném či zcela automatickém provedení.
K vozidlům Tatra Phoenix Euro 6 je možné vybírat z několika převodovek. S výkonnými a úspornými motory PACCAR skvěle spolupracují převodovky renomovaných značek ZF a Allison. Manuální převodovky společnosti ZF jsou zastoupeny řadou EcoSplit – pro řadu vozidel Tatra Phoenix výhradně 16stupňovými. Kdo preferuje jednodušší ovládání vozidla, má k dispozici 16stupňovou automatizovanou převodovku AsTronic, která je vhodná do všech provozů, kde dochází ke střídání řidičů za volantem vozidla. Přispívá nejen k nižší spotřebě paliva, ale chrání spojku i samotný motor před poškozením vlivem chyb řidičů. Zákazníci, kteří vyžadují nepřerušený přenos točivého momentu do celého hnacího traktu, mohou využít 6- a 7stupňových automatických převodovek Allison, u kterých je klasická spojka nahrazena hydrodynamickým měničem. Také u těchto robustních a odolných převodovek s dlouhou životností je software a celá strategie řazení přizpůsobena terénnímu provozu vozidel Tatra Phoenix. Převodovky ZF i Allison mohou být dodány i ve verzi s integrovaným retardérem. Převodovky jsou doplněny jedno- nebo dvourychlostní přídavnou převodovkou Tatra. U jednorychlostní převodovky je na výběr ze tří základních převodových poměrů, dvourychlostní převodovka nabízí dvě verze převodů řaditelných za klidu.
Bezpočet konfigurací i vozidla na míru
Tatra Phoenix může být vybavena nejrůznějšími konstrukčními skupinami a prvky. Podvozky jsou k dispozici v provedeních 4×4, 6×6, 8×8, 8×6, 10×10 či 10×8, 12×8, 14×8. K pohonu slouží moderní kapalinou chlazené motory MX-11 a MX-13, které splňují zmíněné nejpřísnější emisní normy. Vozy řady Phoenix mohou být různě přizpůsobeny podle požadavků zákazníka. To je jedna z deviz společnosti Tatra Trucks, kdy vedle sériové výroby je důležitou součástí produkce i vysoká míra individualizace a schopnost vyhovět speciálním požadavkům provozovatelů.
K dispozici jsou nejrůznější provedení vozidel Phoenix, od stavebních a těžebních, přes nosiče různých specializovaných nástaveb, lesovozy, zemědělské speciály, vozidla pro údržbu silnic a jiné komunální služby, pracovní stroje až například po vozidla integrovaného záchranného systému, záchranářů či armády. Zcela samostatnou kapitolu tvoří vozy homologované dle platné legislativy jako „zemědělský traktor” využívající automatických převodovek Allison a řízení různého počtu náprav včetně zadních systémem VSE.
Deset tisíc vozů pod českými vlastníky
Letos v dubnu vyjelo z výrobních linek TATRA jubilejní 10 000. vozidlo, které bylo vyrobeno od doby, kdy značku TATRA převzali současní čeští vlastníci – majitelé skupin Czechoslovak Group a Promet Group. Kopřivnická továrna a značka TATRA je plně v českých rukách již devět let. Stalo se tak v roce 2013, kdy je koupila společnost TATRA TRUCKS a.s., tehdy vlastněná podnikateli Jaroslavem Strnadem a Reném Materou. Kopřivnický podnik se na začátku minulého desetiletí dostal do krize a hrozil mu dokonce zánik. Noví majitelé ve spolupráci se špičkovými českými manažery však společnost zachránili, restrukturalizovali a postupně z ní vytvořili prosperující firmu. Ta se v rukách současných majitelů, jimiž jsou Michal Strnad, který převzal štafetu po svém otci, a René Matera, nadále rozvíjí a proniká na nové trhy po celém světě.
Výročním vozem je TATRA PHOENIX 10×10 pro australského zákazníka. Je určený pro provoz v těžkém terénu v dolech, ale i na zpevněných komunikacích. Vůz má řiditelné první dvě a poslední nápravu a je vybaven motorem Paccar MX-13 o výkonu 390 kW a plně automatickou převodovkou Allison. Je schopen přepravit více než 35 t nákladu, celková hmotnost vozu tak může dosahovat až 62 t. Zákazníkem a budoucím uživatelem je velká australská těžařská korporace Rio Tinto s celosvětovým přesahem, které vůz dodá tradiční dealer vozů TATRA v Austrálii a Oceánii, firma Offroad Trucks Australia.
Kde se řada Tatra Phoenix prosadila?
Nejvíce vozů řady Phoenix se dostalo do služeb stavebních organizací, druhá nejpočetnější skupina uživatelů se rekrutuje z oblasti lesnictví. Následují zemědělské společnosti a dopravní organizace. Stovky vozů Phoenix byly dodány i těžařům nebo například technickým a komunálním službám. Co se týče nástaveb, nejvíce zákazníků objednalo sklápěčové provedení, druhé a třetí nejpočetnější jsou nástavby lesnické a zemědělské. Podle konfigurace náprav se nejčastěji vyskytují vozy s podvozky 6×6 a 8×8.
Vozy obchodní řady Tatra Phoenix si našly cestu do více než tří desítek zemí světa. Hlavní trhy tradičně představují Česko a Slovensko, stovky vozů pak putovaly nebo budou dodány například do Německa, Ruska, Polska, Maďarska, Norska, Nizozemí, Rakouska, Belgie, zemí Středního východu atd. Nejexotičtějšími teritorii, kam byly vozy Tatra Phoenixy vyvezeny, jsou například Austrálie, tichomořská Nová Kaledonie nebo africký Mauricius.